نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 00:04

هشدار اطلاعات نظامی تل آویو نسبت به وقوع جنگ بزرگ داخلی

شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به احتمال وقوع جنگی همه جانبه در تل آویو هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد که شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی امان در گزارشی از افزایش احتمال وقوع جنگی همه جانبه در سال آینده خبر داده است.

این گزارش می‌افزاید که ایران، حزب الله و حماس به طور کاملاً واضح آماده ماجراجویی و آغاز عملیاتی بسیار تهاجمی هستند، زیرا معتقدند که رژیم صهیونیستی به سبب بحران داخلی روزافزون خود ضعیف شده و عرصه مانور آن به شدت کاهش یافته است.

شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی بیان کرد که شیوه رفتار ایران، حزب الله و حماس ممکن است به درگیری‌های محدودی در جبهه‌های مختلف ختم شود؛ درگیری‌هایی که احتمال دارد ناخواسته گسترش یافته و به جنگی همه جانبه در چندین جبهه منتهی شود.

هاآرتص تاکید کرد که مسئولان سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر این سناریو را طوفان کامل نام نهاده‌اند. گزارش به تأثیر عرصه فلسطین بر فرصت‌های تحقق این سناریو اشاره دارد، به ویژه حمله نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به نمازگزاران و اعتکاف کنندگان در مسجد الاقصی، افزایش عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری و حملات راکتی از نوار غزه.

در این گزارش تاکید شده که احتمال وقوع جنگ در سایه کاهش اهتمام آمریکا به خاورمیانه، بی ثباتی موجود در اراضی فلسطینی و افزایش اعتماد به نفس ایرانی‌ها که آنها را به سمت به چالش کشیدن مستقیم اسرائیل پیش برده، رو به افزایش است.

این گزارش می‌افزاید که کاهش اهتمام آمریکا به خاورمیانه به سبب اصرار این کشور به رقابت با چین بر سر نفوذ در عرصه جهانی و تمایل به مقابله با جنگ طلبی‌های روسیه از جمله در اوکراین است.

امان در این گزارش به برخی جنبه‌های رفتاری آمریکا اشاره کرده که کاهش اهتمام واشنگتن به منطقه را نشان می‌دهد، از جمله عدم پاسخگویی به حملات ایران به عربستان و امارات، انتقال جنگنده‌های پیشرفته از خاورمیانه به منطقه اقیانوس آرام، همچنین احتیاط ارتش آمریکا در پاسخ به حملات گروه‌های شبه نظامی علیه نیروهای این کشور در سوریه.

بر پایه این گزارش، ایران از مرحله تشویق گروه‌های متحد خود به حمله علیه تل آویو و ارائه کمک‌های مادی به آنان به مشارکت مستقیم در این حملات منتقل شده است. این گزارش اشاره می‌کند: «آنچه تهران را به سمت این تحول سوق داده، عملیات‌های اسرائیل در خاک ایران و حملات هوایی این رژیم علیه کاروان‌های تسلیحاتی ایران برای حزب الله در خاک سوریه است.»

در بخش دیگری از این گزارش به کاهش همکاری بین ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید شده که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» دیگر تمایلی برای ارائه اطلاعات به تل آویو و مطلع ساختن آن از طرح‌های عملیاتی خود در منطقه نشان نمی‌دهد.

آنچه در این گزارش دیده می‌شود تا حد زیادی مغایر با آن چیزی است که در سفرهای مسئولان سیاسی و نظامی آمریکایی به تل آویو و تاکید آنان بر حمایت از رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود. امان بیان کرد که یکی از اصلی ترین اهداف این سفرها اطمینان یافتن از این مسئله است که تل آویو دست به اقداماتی نزند که خاورمیانه را به آتش بکشد و به منافع آمریکا لطمه وارد کند.

این گزارش تاکید می‌کند که آمریکایی‌ها نگرانند سیاست‌های رژیم صهیونیستی آنها را به سمت رویارویی با ایران بکشاند. بر پایه این گزارش، آمریکا نسبت به درز برخی اطلاعات توسط تل آویو در مورد طرح‌های ایران برای هدف قرار دادن فرماندهان امنیتی آمریکایی نگران است.

گزارش مذکور نزدیک شدن برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ایران در ماه‌های اخیر را به تغییر اهتمام و اولویت‌های آمریکا در منطقه نسبت داده است. این گزارش تاکید دارد که بارزترین مسئله‌ای که این تحول را نشان می‌دهد، توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط و دیدارهای دوره‌ای مسئولان ارشد دو کشور با یکدیگر است.

لازم به ذکر است که روز جمعه دهم مارس ۲۰۲۳ برابر با نوزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، با امضای توافق‌نامه‌ای در چین، روابط ایران و عربستان وارد مرحله تازه تنش‌زدایی بعد از ۷ سال قطعی روابط شد. به موجب توافق امضاشده ایران و عربستان اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را ازسرمی‌گیرند و سفارتخانه‌های دو کشور ظرف ۲ ماه آینده افتتاح خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1143922

مهمترین اخبار ایران و جهان: