نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 22:29

خوشنویسی شریف‌ترین هنر بصری جهان اسلام است

تبریز-نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خوشنویسی را شریف ترین هنر بصری جهان اسلام دانست و گفت: این هنر در متن زندگی مردم جاری و همواره مورد توجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در آئین رونمایی از پوستر دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، اظهار کرد: هنر خوشنویسی دارای امتیاز و کمالاتی است چون که این هنر با حروف و کلمات ارتباط دارد و حروف و کلمات نیز با معانی و مفاهیم پیوند دارند و معانی و مفاهیم هم با حقیقت گره خورده است.

وی افزود: خط، مهمترین و کامل‌ترین ابزار انتقال حقایق، معانی، اشارات و رموز است؛ هنری که ارتباط آن با رموز و حقایق بیشتر است، زیبا نگاشتن آن نیز تابع شرف و فضیلت محتوا است.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: اصالت این هنر از دین ریشه گرفته و همواره در خدمت معنویت بوده و استمرار یافته است از این جهت در جهان اسلام همواره اندیشمندان، بزرگان و علما به خوشنویسی اهتمام ویژه ای داشته‌اند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه هنرمند خوشنویس علاوه بر ذوق و سابقه هنری باید به دانش‌های بصری، معرفتی و عرفانی هم مجهز شود، افزود: خوشنویسی تنها هنری است که ابتذال در آن راه نیافته و شایسته است همه برای پاسداشت آن همت کنیم و خوشنویسان را عزیز بشماریم.

وی با پراهمیت خواندن برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی غدیر، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند ضمن تحرک بخشی به هنرمندان باتجربه باعث کشف استعدادهای جدید و جوان شود.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم ادامه داد: هنر خوشنویسی در ذات خود هنری اسلامی است و بهره گیری از آن در مناسبت‌های مختلف و به خصوص در مناسبت‌های مذهبی ضروری است و واقعه غدیر هم به عنوان یکی از بزرگترین وقایع اسلام از بهترین موضوعات برای برگزاری این جشنواره است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1146366

مهمترین اخبار ایران و جهان: