نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 01:44

در نشست آتی ناتو درباره عضویت اوکراین بحث خواهد شد

وزیر خارجه چک می گوید که در نشست آتی ناتو درباره عضویت اوکراین در این اتحاد نظامی بحث خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «یان لیپاوسکی»، وزیر امور خارجه چک روز سه شنبه ابراز امیدواری کرد که در نشست آتی ناتو راه‌های احتمالی برای عضویت اوکراین در این ائتلاف بررسی شود.

وزیرخارجه چک گفت: «آرزو می‌کنم روزی اوکراین بخشی از ناتو شود و امیدوارم نشست آتی سران ناتو حداقل مسیر عضویت اوکراین را نشان دهد.»

لیپاوسکی گفت که اوکراین پس از شکست روسیه به یکی از قدرتمندترین قدرت‌های نظامی جهان تبدیل خواهد شد.

لیپاوسکی همچنین ابراز امیدواری کرد که سوئد نیز به اتحاد ناتو بپیوندد. او گفت: «آرزو می‌کنم که سوئد عضو کامل ناتو باشد.»

پیش از این، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنانی اعلام کرده بود: «موضع ناتو در قبال اوکراین این است که این کشور عضوی از این سازمان شود؛ این موضوع تغییری نکرده است.»

وی در این‌باره اضافه کرد: «اول اینکه باید مطمئن شویم اوکراین به عنوان یک کشور مستقل در مناقشه با روسیه پیروز شود. لذا هر گونه بحث درباره عضویت کیف منوط به این موضوع می‌شود که اوکراین کشوری مستقل در اروپا باشد.»

کمتر از دو هفته پیش نیز، رئیس‌جمهوراوکراین بار دیگر درخواست پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو را مطرح کرد.«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که وقت زمان آن فرا رسیده است که ناتو تصمیم سیاسی خود در خصوص دعوت از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف نظامی بگیرد و اوکراین می‌خواهد بداند چه زمانی به عضویت ناتو در می‌آید.

رئیس‌جمهور اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو اعلام کرد که نشست ماه ژوئیه ناتو در ویلنیوس ممکن است تاریخی شود و او برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

زلنسکی ادامه داد: «از دعوت برای حضور در نشست سپاسگزارم، اما دریافت دعوتنامه مربوط به عضویت در ناتو برای اوکراین نیز مهم است.»

رئیس‌جمهور اوکراین با تاکید بر خواست خود افزود که هیچ مانع عینی در مسیر تصمیم سیاسی برای دعوت از اوکراین به ناتو وجود ندارد و حال که اکثر مردم کشورهای ناتو و اوکراینی‌ها از این مسئله حمایت می‌کنند، زمان تصمیم گیری‌های مربوطه فرا رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1184322

مهمترین اخبار ایران و جهان: