نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 13:46

روسیه: غرب استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا را از یاد نبرد

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفت غرب تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا را به یاد نمی‌آورد اما به برنامه مسکو برای ذخیره این تسلیحات در بلاروس واکنش هیستریک نشان می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه یکشنبه (نهم آوریل) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت غرب تسلیحات هسته‌ای آمریکا در اروپا را به یاد نمی‌آورد اما به قصد مسکو برای ساخت انبار برای چنین تسلیحاتی در بلاروس واکنش هیستریک نشان می‌دهد. 

به گزارش خبرگزاری تاس، این مقام ارشد روس اظهار داشت: کل غرب تمایلی ندارد موضوع تسلیحات هسته‌ای آمریکا را که در اروپا اطراف کشور ما استقرار یافته به یاد آورد اما تمایل دارند به برنامه‌های ما برای ایجاد تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس واکنش هیستریک نشان دهند. 

واشنگتن دارای ذخایر تخمینی حدود ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای است که بر روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما, زیردریایی‌ها، و بمب‌افکن‌های استراتژیک مستقر شده‌اند. آمریکا به عنوان بخشی از استراتژی بازدارندگی ناتو، تسلیحات اتمی خود را در اروپا و فراتر از آن مستقر می‌کند.

تعداد و مکان دقیق این تسلیحات هم محرمانه است اما تصور می‌شود که حدود ۱۰۰ بمب B۶۱ در پنج کشور عضو ناتو شامل بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه انبار شده است. 

این تسلیحات بخشی از به اصلاح ترتیبات اشتراک هسته‌ای ناتو است که طبق آن کشورهای غیرهسته‌ای (مثل آلمان) در برنامه‌ریزی و آموزش هسته‌ای با آمریکا مشارکت می‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1137966

مهمترین اخبار ایران و جهان: