نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 08:39

رفاقت ۴۰۲ کم حجاب و بی حجاب با نهج البلاغه به همت یک طلبه دهه هفتادی/ وقتی جوانیِ طلبه دارابینذر نهج البلاغهاست

یک روحانی دهه هفتادی در جنوب شرق استان فارس با کارهای تمیز فرهنگی، زمینه رفاقت ۴۰۲ دختر کم حجاب و بی حجاب را با نهج البلاغه فراهم آورده و تمام تلاشش بر این است تا غبار مهجوریت را از چهره این کتاب ارزشمند بزداید.‌

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، دهه هفتادی است ؛ اصلاً انگار جنس این دهه هفتادی ها با همه فرق میکند، از مدافعین حرم تا مجاهدین دوران کرونا و حالا هم جهادگران تبلیغ.

این دهه هفتادی ها با سن کمشان الحق و الانصاف حیرت انگیزند، کارهای بزرگی میکنند و دست آخر هم گمنام و بی ادعا در خلوت خود خلاصه میشوند و بی منّت خود را برای رضای خدا وقف میکنند. 

مثل همین قهرمان گزارش ما که جوانی اش را نذر "نهج البلاغه" کرده و با وقف زندگیش در این راه زمینه رفاقت ۴۰۲ دختر کم حجاب و بی حجاب را از ابتدای سال ۱۴۰۲ با کتاب شریف نهج البلاغه فراهم آورده است.

روایت گزارش امروز ما، روایت جهاد تبلیغ یک طلبه دهه هفتادی از دیار کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) شهرستان داراب در جنوب شرقی استان فارس است‌،طلبه ای که در چند سال اخیر تمام تلاشش را کرده است تا حال دل آدمهای شهرش را خوب کند.

این روحانی دهه هفتادی بین جوانان می رود و با آنان حسابی دمخور می شود، کم کم هیئت تشکیل می دهد، کلاس های معرفتی ، دورهمی های دوستانه سالم، اجرای برنامه های تمیز فرهنگی، نقاشی و ...برای دختران و پسران نوجوان، و حتی نونهال برگزار می کند، برای ارتقای طرح ابداعی خود که تمام دلمشغولی اش شده، یک لحظه آرام نمیگیرد و خلاصه تمام همت اش را پای کار آورده تا نگاه و منش آدمهای شهرش را از این رو به آن رو کند. 

او برای کار و جهاد تبلیغِ "نهج البلاغه" سر از پا نمی شناسد؛ تمام وقتش برای مردم اختصاص دارد و درب خانه پدری اش همه وقت به روی مردم باز است تا به راحتی مشکلات و مسائل شان را به او انتقال بدهند، دو خط تلفن همراهش دائما" زنگ میخورد ، از آنسوی خط، خواهان مشاوره، درد و دل ، استخاره ،پا درمیانی و میانجی گری و...،.

خدا میداند چه با دل مردم کرده که او را سنگ صبوری امن برای واگویه ها و رنج هایشان می دانند. 

گردهمایی ۲۰ هزار نفری مجازی در "طرح در مسیر آرامش" 

حالا و در میانه ی همین جنجالهای ریز و درشتی که کشور عزیزمان را آبستن حوادث کرده است، این طلبه گمنام دهه هفتادی در شهرستان داراب بدون هیچ مِنّتی با اجرای طرح کشوری "در مسیر آرامش"(۱۵ دقیقه با نهج البلاغه) توانسته است در فضای مجازی ۲۰ هزار نفر را گرد هم آورد، طرحی که تمام تلاشش را بکار بسته تا سیره مولی الموحدین امیر المومنین حیدر کرار را در بین جوانان نهادینه کند. 

این طلبه دو سالیست که تمام زندگیش را وقف نهج البلاغه و جوانیش را "نذر" آقا امیرالمومنین کرده است.

خواب را از چشمانش گرفته تا بتواند به تاسی از مولایش گره ای از مشکلات مردم باز کند. 

حجت الاسلام اشکان صادق نژاد متولد ۱۳۷۴ ، از طلاب سطح ۳ حوزه علمیه قم و مُبلّغ برتر کشوری است. 

طلبه ای که مجری طرح ملی "در مسیر آرامش" (۱۵ دقیقه با نهج البلاغه) است و این طرح را رسماً از سال ۱۴۰۰ با هدف رفع مهجوریت "نهج البلاغه" در سطح کشور کلید زده است. 

او معتقد است؛ که نهج البلاغه اقیانوس بیکران معارف و کتاب اخلاق ، دینداری ،زندگانی و سند جامع اهل بیت علیهم السلام است که متاسفانه همچون صاحبش امیرالمومنین علی علیه السلام غریب، مظلوم ومهجور مانده است‌.

این طلبه دارابی برای گسترش و ترویج فرهنگ حجاب فاطمی کارهای شاخصی انجام داده است، همین سه هفته پیش بود که به مناسبت تقارن بهار طبیعت با بهار رمضان در ابتدای سال ۱۴۰۲ با کمک خیرین ۴۰۲ جلد کتاب نهج البلاغه خرید تا زمینه رفاقت ۴۰۲ دختر کم‌ حجاب و بی حجاب با این کتاب ارزشمند را فراهم آورد.

او عید غدیر سال گذشته نیز ۱۱۳ جلد نهج البلاغه به زوج های جوان هدیه داد تا بدرقه خوشبختی آنان کند.

صادق نژاد با راه اندازی گروه فرهنگی تبلیغی شیفتگتان حضرت رضا (ع) بامجوز معاونت تبلیغ حوزه های علمیه وطرح ملی درمسیرآرامش (هرهفته ۱۵دقیقه بانهج البلاغه) را با هم ادغام کرد تا بتواند کارهای شاخص تری انجام دهد.

اعزام ۲۸۰ مربی طرح ملی "در مسیر آرامش" برای تبلیغ نهج البلاغه به سراسر کشور"

این مجری طرح ملی "هرهفته ۱۵دقیقه بانهج البلاغه" در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار میکند که جهت فراگیرترشدن این طرح ،۲۸۰ مربی درطول ماه مبارک رمضان به مناطق مختلف کشور از سوی این مرکز فرهنگی تبلیغی اعزام وبه ترویج معارف ناب علوی باعنایت به کتاب شریف "نهج البلاغه" در قالبهای مختلف کلاس داری، سخنرانی،کارباکودک ونوجوان،نقاشی و...میپردازد.

 این طلبه دهه هفتادی روزانه ۱۸ ساعت از وقتش در فضای مجازی میگذرد و در واقع دلیل عضویت ۲۰ هزار نفر در طرح "۱۵ دقیقه با نهج البلاغه" را استفاده از ظرفیت فضای مجازی میداند.  

صادق نژاد ،روزانه شرح نهج البلاغه را درفضای مجازی به اشتراک میگذارد تا آن دسته از افرادی که امکان شرکت دراین دوره بصورت حضوری ندارند،بتوانند ازطریق مجازی ازمحتوی دوره بهره مندشوند.

برگزاری مسابقه پیامکی یکی دیگر از ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان است که این روحانی از ابتدای ماه مبارک رمضان بصورت هفتگی برگزار و به برگزیدگان جوایزی اهدا میکند.

اغراق و یا گزافه گویی نیست اگر بگوییم که زندگی این جوان طلبه "نذر نهج البلاغه "است، آخر او از خاطرات شیرین دستگیری امیرالمومنین (ع) از افرادی که در این طرح مشارکت دارند ، صحبت میکند. 

تاثیرات مثبت گرایش به سیره مولی الموحدین امیر مومنان در شهر منتسب به کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام(داراب) کاری با فعالان نهج البلاغه کرده است که مربیان این کتاب ارزشمند علاوه برحفظ،شرح وقرائت نهج البلاغه،برنامه های متعدد تفریحی، ورزشی، اجتماعی ازجمله دیدار با خانواده های معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان ،آزادگان ،عیادت بیماران و معلولین، استخر، فوتبال، والیبال، بسکتبال، بازی‌های محلی،سینما و.... را در دستور کار خود قرار دهند تا فضایی مفرّح و شاد را به علاقمندان این سیره زندگی فراهم کنند. 

در ظاهر بدون حامی، اما پیشتیبان "مولی الموحدین"

 با اینکه خنده رو و بشاش است اما گهگاهی متوجه بغض کال در گلویش میشوم، باید فضای گفتگو را طوری مدیریت میکردم تا اندوه درونی اش آرام آرام سر واکند. این طلبه دهه هفتادی در ادامه از تنهاییش برای روی ریل افتادن طرحش گفت و اینکه هیچ حامی ای نداشته و در این مسیر مرتب به او سنگ اندازی می شده است. 

حجت الاسلام صادق نژاد با بیان اینکه هیچگاه به دنبال پست ومقامی نبوده اظهار میکند که پیشنهادات فراوانی برای اشتغال داشته اما لذت بخش ترین کار را ترویج فرهنگ علوی با رونق بخشی به طرح هر هفته ۱۵ دقیقه با نهج البلاغه عنوان میکند. 

وی با همه موانع پیش رویش برنامه ها را درفضای مجازی بایک گوشی ساده اندروید شروع کرد و به لطف صاحب شریف کتاب نهج البلاغه توانست مخاطبان زیادی جذب و شاهد استقبال بسیار زیادی از اقصی نقاط نقاط کشور باشد.

"نعلین پاره" و درآمدی که صرف نهج البلاغه میشود 

این طلبه جوان دارابی گریزی به خاطرات تلخ و شیرینش میزند، با خنده ای آمیخته به درد و یا شاید شوق از صرف درآمدش که همه به نهج البلاغه اختصاص دارد میگوید و اشاره ای به یکی از خاطراتش در جمع بزرگان و طلاب حوزه علمیه قم میکند. 

شیخ صادق نژاد میگوید: در یک نهاد جلسه بودم،نعلینم "دمپایی ام" پاره بود، متوجه شدم که یکی ازمسئولین خیلی به دمپایی ام نگاه میکند.

بعد از چند دقیقه ای به من گفت حاج آقا یک دمپایی بخر،گفتم هنوز میشود از آن استفاده کرد وتبلیغ دین واجب تراست که من هزینه ام را صرف آنجامیکنم، 

 او ادامه داد: باید این را بگویم که دیگر پولی برای من نمانده بود که بتوانم دمپایی بخرم چون همه را صرف طرح ملی "در مسیر آرامش" کرده بودم. 

این نوع نگاه نشان از اهمیت برنامه های تبلیغی این روحانی جوان میداد که حتی برای خرید پاپوش خود نیز از هزینه کردن آن صرفه نظر میکرد. 

خسته از مانع تراشی ها

خواسته های این جوان مُبلّغ کشوری زیاد نبود و تنها خواسته قلبی اش راه اندازی موسسه نهج البلاغه در شهرستان محل زادگاهش است که آوازه بین المللی پیدا کند. 

صادق نژاد احیای سنت ناب علوی و ترویج فرهنگ ناب نهج البلاغه را از آرزوهای قلبی خود عنوان میکند و میگوید: از مسئولین خواستارم تا با واگذار کردن زمینی برای احداث و راه اندازی موسسه نهج البلاغه کمک حالمان باشند.

این طلبه دهه هفتادی که در حال حاضر روحانی مُبلّغ روستای برآب شهرستان داراب است با ابراز گلایه از مانع تراشی های برخی مسئولان در راه اندازی اهداف خود است ،متذکر شد: لازم است تا مسئولین به جای مانع تراشی ازافراد جوان ومستعدحمایت کنند.

 نام امیرالمومنین کارگشایی میکند

صادق نژاد، کارگشایی اش با ذکر نام امیرالمومنین را بسیار ملموس میداند و میگوید: هرگاه در هر جایی که اسم امیرالمومنین می آید، سریعاً کارم رواج میگیرد و کارگشایی میشود ، البته این حرف تنها خودم نیست و بلکه حرف تمام کسانی است که در این حوزه فعالیت فعالیت میکنند.

زمینه ساز زائر شدن ۲۵ معلول به مشهد الرضا

این طلبه دهه هفتادی در ادامه صحبتهمایمان ذهنش به سمت مشهد الرضا پر میکشد، قطرات اشک همچون‌مروارید از دیدگانش سرازیر میشود‌.

سکوت میکنم تا پس از خالی شدن دلیل گریستنش را بگوید. 

آنگونه که میگوید شیفته امام رضا (ع) است و از همین رو نیز گروه فرهنگی تبلیغی شیفته گان امام رضا علیه السلام را راه اندازی کرده است. 

او از زمینه سازی سفر ۲۵ نفر معلول دارابی در ایام فاطمیه سال ۱۴۰۰ به زیارت سلطان طوس علی ابن موسی الرضا با کمک خیرین میگوید و اضافه میکند: یکی از بانوان خیّری که در زمینه سازی سفر این افراد مشارکت داشت، مبلغی دادند تا نائب الزیاره پدرومادر مرحومشان باشیم.‌

 این روحانی ادامه داد: با قبولی این خواسته و بازگو کردن آن در بین زائران قرار شد تا بصورت ویژه نایب الزیاره پدر و مادر این خانم باشیم‌.

صادق نژاد گفت: صبح جمعه بود که همین بانوی خیّر به من زنگ زد و با گریه های بلند خود عنوان کرد که دیشب خواب پدر و مادرش را دیده که مهمان حضرت رضا (ع)‌ بوده اند. 

او از حاجت روایی خیلی از افراد که در مراسمات مختلف مذهبی ائمه، نذر میکنند، سخن گفت و اضافه کرد: در این برنامه ها خیلی ها خودشان نذر میکنند و پس از حاجت روایی اقدام به پخت و توزیع غذای گرم نذری در بین نیازمندان میکنند. 

واسطه ای برای گذشت از قصاص ۱۰ نفر اعدامی

این طلبه جوان که از هر اقدامی برای گره گشایی از کار خلق الله دریغ نمیکند،در ادامه از رایزنی های متعدد و میانجی گری های تیم "در مسیر آرامش" برای نجات ۱۰ نفر اعدامی محکوم به قصاص سخن به میان می آورد و میگوید: با تلاشهای مشاورین و مربیان طرح "در مسیر آرامش" به لطف خداوند توانسته ایم در دو سال اخیر ۱۰ زندانی محکوم به قصاص نفس را از چوبه دار نجات دهیم. 

حجت الاسلام صادق نژاد، همچنین از قدردانی اعضای تیم اش در دید و بازدیدهای دوباره از خانواده هایی که راضی به عفو مسببین مرگ عزیزانشان شده بودند، نیز صحبت میکند. 

زندگی دوباره با برپایی دعای توسل و روضه حضرت رضا در بیمارستان

مجری طرح ملی "در مسیر آرامش" در ادامه سخنانش از ارادت مردم و دوستداران اهل بیت به خودش میگوید و میافزاید: به لطف امیرالمومنین علیه السلام ، مردم اعتقادتشان به گره گشایی و واسطه گری ائمه اطهار برای گذر از بحران های زندگیشان محکم و راسخ است که نمونه ای از این اعتقاد قلبی ،برپایی دعای توسل و روضه حضرت رضا علیهما السلام برای برگشت یک بیمار مرگ مغزی که سطح هوشیاری وی زیر ۳ و پزشکان از برگشتن اش قطع امیدکرده بودند، میگوید و ادامه می دهد: پس از برگزاری دعای توسل و روضه امام رضا علیه السلام در بیمارستان امام حسن مجتبی(ع) داراب فردای آن روز دختر خواهر دوستمان که در کما به سر میبرد، به هوش آمد. 

تهدید جانی به جرم پخش کلیپ سردار قاسم سلیمانی 

او در بخش پایانی سخنان خود به تهدیدهای جانی فراوانی که به او شده بود نیز اشاره و میگوید: همان روزی که سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام رفیع شهادت نائل آمدند،کلیپی ضبط و در فضای مجازی منتشر کردم، بعداز انتشار ،خیلی ها توهین، تهدیدات جانی و حتی حیثیتی به من کردند، که بعداز بررسی فهمیدیم، این اقدامات از سوی گروه منافقین و عوامل ضدانقلاب بوده است.

 حجت الاسلام صادق نژاد، اظهار کرد: برخی از افراد،گاهی اوقات که شاهد فعالیت های گسترده و فراگیر ما هستند، با ارسال انواع پیامها، و تماس ها و...ما را مورد توهین قرارمیدهند که دست ازکارتان بردارید وسعی براین دارندکه مارا دلسرد کنند، ولی غافل ازاینکه ماگرگ باران دیده ایم وهیچ چیزی مارا دلسرد نمیکند.

گزارش از: آمنه سپهر

منبع: فارس
شناسه خبر: 1140566

مهمترین اخبار ایران و جهان: