نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 10:39

انتقاد مسکو از تقسیم کشورها به «غرب و بقیه» در سیاست بین‌الملل

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی انتقادی نوشت در واژه‌نامه سیاسی بین‌المللی مفهوم جدیدی پدید آمده «بقیه و غرب».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در توییتی از آنچه واقعیت‌های ژئوپلیتیک فعلی خواند، انتقاد کرد. 

او در این خصوص نوشت: در فرهنگ واژگان سیاسی بین‌المللی مفهوم جدیدی پدید آمده «بقیه و غرب». تنها چند کلمه تا حد زیادی واقعیت‌های ژئوپلیتیکی فعلی را منعکس می‌کند. 

اخیراً «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنرانی برای کنفرانس جهانی درباره چندقطبی از شکست غرب به سرکردگی آمریکا برای انزوای روسیه و معکوس کردن گذار جهان از نظام تک‌قطبی و حرکت به سمت نظام چندقطبی سخن گفت.  

لاوروف تصریح کرد: «طبیعی به نظر می‌رسد که تلاش‌های واشنگتن و اقمارش برای معکوس کردن مسیر تاریخ و وادار کردن جامعه بین‌المللی به اجرای "نظم جهانی مبتنی بر قوانین" (مورد ادعای غرب) شکست خورده باشد».

به گفته وزیر خارجه روسیه، «اکثریت کشورهای جهان که حدود ۸۵ درصد جهان را تشکیل می‌دهند، راغب نیستند برای قدرت‌های استعماری سابق خودشان را به آب و آتش بزنند».

اشاره سرگئی لاوروف به تحرکات و فشارهای شدید آمریکا به دیگر کشورهای جهان برای قطع مراودات با روسیه و همچنین اعمال تحریم‌های بی‌سابقه است که به دنبال جنگ اوکراین انجام شده است.

وزیر امور خارجه روسیه پیش‌تر هم تاکید کرده بود غربی‌ها با کارهایشان شاید روند تشکیل جهان چندقطبی را آهسته کنند اما نخواهند توانست آن را متوقف سازند.

به گفته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نظم جهانی چندقطبی اکنون در سطح جهانی در حال تکامل یافتن است. وی اخیراً با انتقاد از نظم کنونی دنیا گفت: سلطه یک کشور یا یک گروه از کشورها بر صحنه جهانی نه تنها مضر بلکه خطرناک است و باعث ایجاد خطرهای نظام‌مند در دنیا می‌شود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1177566

مهمترین اخبار ایران و جهان: