نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 18:12

بزرگترین سد مازندران در آستانه خالی شدن/آب بندان ها نصف شدند

ساری- مدیر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه ای مازندران حجم سد شهید رجایی بزرگترین سد استان را ۱۶۲ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: فقط ۳۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد وجود دارد و ۶۹ درصد آن خالی است.

فرهاد مشهدی خلردی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش بارندگی و آورده‌ای رودخانه‌ای در استان گفت: از ابتدای فصل آبی سال جاری تاکنون آورده‌های رودخانه‌های استان ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه تجن و نکارود، کاهش آب رودخانه‌ها به بیش از ۹۰ درصد رسیده است، گفت: همچنین در زمینه آب‌های زیرزمینی با کاهش ۱۳۰ میلیون مترمکعبی مخازن روبرو هستیم.

وی با اظهار اینکه مجموع ذخایر پشت سدها ۱۲۱ میلیون مترمکعب است، افزود: این درحالی که میزان ظرفیت سدها بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۳۷ درصد حجم سدها از آب پرشده است.

خلردی ظرفیت سد شهید رجایی را ۱۶۲ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ذخایر پشت سد آن ۳۵ میلیون مترمکعب معادل ۲۱ درصد حجم مخزن است و در صورت کاهش روند بارش، استفاده زیادی نمی‌توانیم از این سد برای کشاورزی استفاده کنیم.

مدیر مطالعات پایه آب منطقه‌ای مازندران شمار آب بندان ها را ۸۷۵ قطعه با ظرفیت ۴۰۰ میلیون مترمکعب برشمرد و گفت: در حال حاضر حجم ذخایر این آب بندان ها ۲۰۰ میلیون مترمکعب و معادل ۵۰ درصد ظرفیت آن است.

وی ادامه داد: در حوزه شرقی به دلیل بارندگی‌های اندک، آب بندان های منطقه نیز وضعیت خوبی ندارند و ۵۳ هزار هکتار از اراضی پایین دست و میان دست تجن به صورت مدرن تحت پوشش شبکه زهکشی و آبیاری بوده و از سد مشروب می‌شوند اما به دلیل کاهش حجم ذخایر این شبکه‌ها از دسترس خارج می‌شوند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1036557

مهمترین اخبار ایران و جهان: