نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 10:36

ذوعلم: بیانیه گام دوم انقلاب فراتر از یک سند است

حجت‌الاسلام ذوعلم در همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ذهنیت نادرستی وجود دارد که بیانیه گام دوم سند رسمی دولتی یا یک سیاست ابلاغی است، اما این بیانیه تبیین عمیق و جامع و ناظر بر آینده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همزمان با چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام ذوعلم در این مراسم گفت: ۴ سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد، در این مدت خیلی از دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی می‌پرسند که چه میزان از این بیانیه اجرا شده است و چگونه باید اجرا شود؟ بعضاً ذهنیت نادرستی وجود دارد که گویا این بیانیه سند رسمی دولتی یا یک سیاست ابلاغی است و بنابراین باید در همان مسیرهایی اجرا بشود که سایر اسناد دولتی اجرا می‌شود. این تصور، نادرست است، چرا که این بیانیه یک تبیین عمیق و جامع و بیشتر ناظر بر آینده است.

بیانیه گام دوم وظیفه نسل جوان انقلاب را مشخص می‌کند

وی اضافه کرد: اگر در بیانیه از «گذشته انقلاب» سخن به میان آمده، برای عبرت و درس گرفتن و حفظ عناصر اصیل انقلاب در آینده است. هم‌چنین اگر وضع موجود تحلیل شده، مقدمه‌ای برای این نکته مهم است که باید این روند را در آینده ادامه بدهیم و آن را تعمیق ببخشیم. اصل مسئله در بیانیه، توجه به آینده است. آینده‌ای که بر دوش جوانان قرار دارد. البته جوانان با نوآوری و خلاقیت و استفاده از تجربه‌های پیشین باید در این مسیر حرکت کنند.

بیانیه صراحتاً می‌گوید که امید آینده جوانان هستند

حجت‌الاسلام ذوعلم درباره نسبت بیانیه گام دوم انقلاب با جوانان گفت: اول، آنکه این بیانیه پیام امید و تعهد نسبت به خود جوانان دارد. بیانیه صراحتاً می‌گوید که امید آینده جوانان هستند و این انقلاب به آنان اعتماد دارد. علاوه براین، این بیانیه امیدآفرین است و با رویکرد امید نسبت به مسائل و مشکلات آینده نظر دارد. موضوع سوم، هشدار به جوانان درباره زیان‌های جبران‌ناپذیر زندگی غربی است.

تأکید بر دو کلیدواژه

وی در پایان با اشاره به برگزاری همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب گفت: پیام این همایش این است که پژوهشگران، ما باید بیانیه گام دوم انقلاب را در بستر فکرورزی و آزاداندیشی پیش ببریم. جز این راهی نیست. تبیین که مورد تأکید رهبر انقلاب است، در برابر دو کلیدواژه دیگر قرار می‌گیرد؛ اغوا و تحمیل. از یکسو نظام استکباری می‌خواهد جامعه ما را فریب بدهد و از سویی دیگر تلاش می‌کند فکر و اندیشه‌اش را به ما تحمیل بکند.

این بیانیه را کسی نوشته که خودش از ابتدا در انقلاب اسلامی نقش‌آفرین بوده است

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: بیانیه گام دوم انقلاب از یک انسجام و جامع‌نگری خاصی برخوردار است. دقت داشته باشید که این بیانیه را کسی نوشته که خودش از ابتدا در انقلاب اسلامی نقش‌آفرین بوده است و در ۴۰ سال گذشته در مهم‌ترین مسئولیت‌ها حضور داشته است. ایشان رئیس‌جمهور بوده و به مسائل اجرایی آگاه است. او نگاه جهانی دارد و با نگاه اندیشمندان به خوبی آشنا است. بنابراین این بیانیه خیلی جای کار دارد و کار ارزشمندی است که این اندیشگاه برای رسیدگی به آن اختصاص پیدا کرده است.

پیام اصلی بیانیه گام دوم چیست؟

حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دیگر سخنران این جلسه بود، او گفت: آقای ذوعلم به درستی اشاره کردند که بیانیه گام دوم انقلاب سند نیست و چیزی بالاتر از سند است. از این نظر در نظر گرفتن آن به عنوان سند شاید نوعی تنزل آن باشد. اگر بخواهیم به این پرسش بپردازیم که پیام اصلی بیانیه گام دوم چیست، باید بگویم که کانون پیام آن این است که انقلاب اسلامی، انقلابی متفاوت از دیگر انقلاب‌ها بود، چرا که مردم توانستند در طی این ۴۰ سال بر آرمان‌ها پایدار و استوار باقی بمانند. فکرورزی نه تنها یک مضمون از مضامین مورد تاکید است، بلکه یکی از مهم‌ترین سازوکارها برای تحقق آن چشم‌اندازی به شمار می‌رود که حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم کردند.

درگیر یک تقابل تمدنی هستیم

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این بیانیه با ۳ کلیدواژه مهم روبه‌رو هستیم؛ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی. مقام معظم رهبری در بیانیه یک نکته کلیدی می‌فرمایند و آنهم این است که می‌فرمایند در مقطعی هستیم که درگیر یک تقابل تمدنی هستیم. اگر این موضوع را باور کنیم، در کلیه نظامات خود باید بدان بپردازیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1035513

مهمترین اخبار ایران و جهان: