نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 10:10

آبگیری ۳۵ درصد از ظرفیت آببندان‌های مازندارن/ توزیع بذر برنج آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ذخیره آبی خیلی از آببندان‌های استان کامل نیست و بطور میانگین حدود ۳۵ درصد ظرفیت آببندان‌ها آبگیری شده است، گفت: توزیع بذر برنج در استان آغاز شده و کودهای کشاورزی بصورت آزاد توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، احسان عباسپور صبح امروز در جلسه کشت پاییزه استان، اظهار کرد: در اجرای برخی تعهدات کشت پاییزه موفق به انجام نشدیم که امیدواریم در کشت بهاره به آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: بشدت نگران عدم بارندگی و سرمای هوا بودیم که مشکلاتی را برای محصولات پاییزه بوجود آورد که به لطف خدا بارندگی‌های اخیر بخشی از این نگرانی‌ها را از بین برد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ذخیره آبی خیلی از آببندان‌های استان کامل نیست و بطور میانگین حدود ۳۵ درصد ظرفیت آببندان‌ها آبگیری شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی بر آن است سال کم بارشی پیش‌رو داشته باشیم که قطعا مشکلاتی برای کشاورزی استان بوجود می‌آورد و لازم است مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اقدامات و تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

عباسپور با تاکید بر اینکه نشست مشترک با شوراهای روستایی برای اطلاع‌رسانی محدودیت کشت ارقام پرمحصول برنج در مناطقی که مشکل کمبود آب داریم انجام شود، افزود: توزیع بذر برنج در استان آغاز شده و بنظر می‌رسد کودهای مربوط به محصولات کشاورزی از چرخه یارانه‌ای بودن حذف خواهد شد و بصورت آزاد توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان برنجکار از بذرهای مطمئن و گواهی‌شده استفاده تا محصول خوبی برداشت کنند، بیان کرد: اجرای الگوی کشت در استان جدی گرفته شود و کشت محصولات کشاورزی باتوجه به شرایط آب و هوایی و فراهم بودن امکانات و آب کافی صورت گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: در شرق استان از ارقامی استفاده شود که زودرس بوده و آب کمتری مصرف کند و کشت زودهنگام مورد توصیه قرار گیرد.

عباسپور گفت: توسعه آبیاری تناوبی و خشکه‌کاری برنج در دستورکار قرار گیرد و امکانات لازم برای اجرای آن تا حد مقدورات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۱/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1039957

مهمترین اخبار ایران و جهان: