نیوز سیتی!
27 بهمن 1401 - 10:59

شهرداری کرمان با خانه‌تکانیِ بلوار جمهوری اسلامی به استقبال بهار می‌رود

رئیس سازمان فضای سبز شهری شهرداری کرمان گفت: درختان نارونی که دچار آفت شده‌اند را تا قبل از بهار جمع‌آوری می‌کنیم، اما نارون‌های سالم را نگه می‌داریم، برای حفظ زیبایی این بلوار، از درختان همیشه سبز استفاده می‌شود.

علیزاده رئیس سازمان فضای سبز شهری شهرداری کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اقدامات معاونت تحت مدیریت خود را تشریح کرد و از برنامه‌های این نهاد برای نوروز پیش‌رو سخن گفت.

وی زیباسازی شهری را بسیار مهم خواند و با تاکید بر اینکه این موضوع برای ورود به سال جدید، بسیار حساس می‌شود، اظهار داشت: رنگ‌آمیزی جداول، گل‌آرایی فضای سبز و زیباسازی را امسال نیز با جدیت پیگیری می‌کنیم و تا قبل از سال نو آماده می‌شود، ضمن اینکه ترمیم دیوارها را نیز در دستور کار داریم، البته بخشی از آن در روزهای منتهی به سالگرد شهادت حاج‌قاسم انجام شده بود. 

با مشکل آب مواجه هستیم

علیزاده از کمبود آب برای پیشبرد اهداف معاونت فضای سبز شهرداری سخن به میان آورد و ابراز داشت: وزارت نیرو موظف است آب مورد نیاز برای فضای سبز را تامین کند اما متاسفانه ما از چاه هایی که در سطح شهر داریم آن را تامین می‌کنیم که بسیار سخت است زیرا آبی در این چاه‌ها نیست و مجبوریم از چاه‌های ۳۰۰ متری خود استفاده کنیم که آنها هم ما را ناامید می‌کنند.

وی اضافه کرد: نزدیک به سه سال است که تامین آب برای فضای سبز سخت شده و کیفیت آن شدیدا پایین افتاده است، این حوزه آینده خیلی خوبی ندارد و چند سال آینده خشک می‌شوند، هرچند ما به سمتی رفتیم که منابع آبی کمتری استفاده شود و گونه‌های مقاوم را انتخاب کردیم تا فضای سبز استان جلوه خوبی داشته باشد.

۱۶۰ هزار متر لوله‌گذاری طی سه سال اخیر

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری کرمان از لوله‌گذاری ۱۶۰ هزار متری در سه سال گذاشته خبر داد و گفت: این میزان از زمانی که لوله‌گذاری به وجود آمده بی‌نظیر است و کار خیلی خوبی صورت گرفت.

علیزاده ادامه داد: نمونه‌ای از آن که از میدان آزادی تا پل شهید بادپا می‌شد، در روزهای منتهی به سالگرد شهادت انجام دادیم، لوله‌گذاری کرده و درختان سرو کاشتیم که نماد مقاوت است، در روزهای آینده کاشت درختان مثمری مثل زیتون، عناب و انار را داریم که در ۲۰ نقطه شهر کرمان کشت می‌شوند.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۵۰۰ درخت زیتون کاشتیم و ۳۰۰ اصله درخت نیز که بیشتر آنها مثمر بود را به مردم دادیم تا بکارند، چند روز دیگر سایت باز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای کشت آنها ثبت‌نام کنند.

مردم در درختکاری مشارکت می‌کنند

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری کرمان از تابلوهای تبلیغاتی و واگذاری آنها به بخش خصوصی سخن به میان آورد و عنوان کرد: بخشی از آنها نیز در اختیار معاونت شهرداری قرار گرفته تا در راستای اهداف خودشان از آن استفاده کنند.

وی به طرح «استقبال نوبهار» شهرداری پرداخت و عنوان کرد: این بحث تا چند روز آینده در کرمان آغاز می‌شود و چندین سفره هفت‌سین را در سطح شهر می‌چینیم، استقبال از ماه مبارک رمضان نیز در همین سفره‌ها دیده شده است.

وی از ساخت المان‌هایی برای زیباسازی شهر سخن گفت و با بیان اینکه گل آرایی آنها نیز انجام می‌شود، ابراز داشت: این موضع سیمای بسیار خوبی به سطح شهر می‌دهد.

علیزاده عنوان کرد: تولید ۶۰۰ هزار گونه چند ساله را داشتیم که رزماری، زرشک و ... شامل آن می‌شود، تولید آنها هنوز هم ادامه دارند، ۲ میلیون نهال هم امسال تولید کردیم که در سطح شهر کاشته شده‌اند، البته برخی از آنها مقرون به صرفه نیست و خیلی از شهرداری‌ها آنها را از بیرون از مجموعه خود می‌خرند.

وی اضافه کرد: ما از سال گذشته تولید درخت را انجام دادیم و اگر بخواهیم امسال درخت‌های چندساله بکاریم، باید آنها را بخریم.

 نارون‌های سالم، می‌مانند

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، از جمع‌آوری درختان نارون، سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: درختان نارونی که دچار آفت شده‌اند را تا قبل از بهار جمع‌آوری می‌کنیم، اما نارون‌های سالم را نگه می‌داریم.

علیزاده ادامه داد: تعداد نارون‌های سالم بلوار جمهوری ‌اسلامی حدود ۳۰ تا ۴۰ درخت است به‌دلیل جلوگیری از سرایت آفت به درختان سالم، باید درختان آفت‌زده حذف شوند، چراکه تا سال آینده به‌دلیل حجم بالای خسارت، همه آنها خشک می‌‎شوند.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه در دوره‌های گذشته، به‌همراه همکاران و با تلاش کارشناسان سازمان، سعی کردیم به‌هر طریقی با آفت سوسک چوب‌خوار با اقداماتی چون سم‌پاشی، هرس و سربرداری مبارزه کنیم و درختان را سرپا نگه داریم، تصریح کرد: این آفت برخلاف تصور عموم قابل دید نیست و در داخل تنه درخت است، بنابراین، علی‌رغم مبارزه زیادی که با آن ‌شد، درختان نتوانستند در مقابل هجوم آفت مقاومت کنند و این آفت به مرور زمان تمام تنه درختان را گرفته است. علیزاده اضافه کرد: برای حفظ زیبایی این بلوار، از درختان همیشه سبز استفاده می‌شود.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1040057

مهمترین اخبار ایران و جهان: