نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 16:52

طغیانی: بررسی 2 طرح مهم اقتصادی در مجلس به منظور حمایت از تولید و مقابله با سوداگری

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: «طرح تأمین مالی تولید» و «ایجاد موانع در مسیر سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد»2 طرح مهمی است که در مجلس در حال بررسی و تصویب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در چهارمین همایش سالانه انجمن مالی ایران که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، درخصوص چالش‌های موجود در تأمین مالی کشور تصریح کرد: به‌طور اساسی انگیزه‌ای برای استفاده از تأمین مالی درونی و سرمایه‌گذاری در بنگاه‌ها وجود ندارند، به‌خاطر اینکه اقتصاد تورمی و نرخ سود حقیقی منفی است بنابراین بدهکار بودن به‌صرفه‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۲ سود دریافتی سپرده‌ها از مالیات معاف شده است، خاطرنشان کرد: سودی که تسهیلات کم می‌کنند از جمله هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی است که منجر شده بنگاه‌ها از سرمایه‌گذاری با منابع خارجی استقبال کنند؛ سود خالص یا انباشته‌ای که صرف سرمایه‌گذاری می‌شود، معافیت مالیاتی ندارد و در بودجه ۱۴۰۲ به دنبال تغییر این موضوع هستیم.

طغیانی با بیان اینکه امروزه بخشی از منابع بنگاه‌ها صرف سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد می‌شود، عنوان کرد: هزینه تأمین مالی مبتنی بر انتشار سهام یکی از چالش‌های حوزه مالی کشور است؛ بانک‌ها مجوز سرمایه‌گذاری ندارند و وثایق بانکی، اعتبارسنجی و مالیات ستانی مضاعف از صندوق‌های تأمین مالی از جمله مسائل و چالش‌های موجود است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون مالیات بر سوداگری، اذعان کرد: سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد باید پرهزینه شود تا انگیزه سرمایه‌گذاری در این بخش از بین برود؛ از مجموع ۲۷ ماده این قانون تاکنون ۲۲ ماده در مجلس تصویب‌شده و به دنبال تصویب مابقی مواد این قانون هستیم تا از سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سوداگری در بازارها تورم‌زاست، گفت: آن‌چنان‌که شاهد تورم بیش از ۸۰ درصدی در بخش مسکن هستیم‌؛ مسأله ما تورم عمومی در اقتصاد نیست، این سوداگری‌ها میانگین تورم در بخش‌های مختلف را افزایش داده است.

تصویب دو طرح مهم اقتصادی در مجلس

طغیانی پس از پایان همایش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروز ما در کشور با آن مواجه هستیم، مسأله سرمایه‌گذاری و تشکیل سرمایه کاهنده‌ای که در این سال‌ها با آن مواجه بودیم است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بحث تأمین مالی و سرمایه‌گذاری باید در کشور اتفاق بیفتد؛ به‌خصوص شناخت و رفع موانع آن‌ها موضوعی است که انجمن‌های علمی تخصصی به‌خصوص انجمن مالی ایران می‌توانند به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه دو طرح مهم هم‌اکنون در مجلس در حال تصویب است، عنوان کرد: یکی «طرح تأمین مالی تولید» است که مشخصاً به حوزه رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در کشور می‌پردازد و درخواست ما هم این است که همه صاحب‌نظران، کارشناسان و متخصصین در این حوزه نظرات خود را به مجلس منتقل کنند.

طغیانی طرح دوم را «ایجاد موانع در مسیر سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد» اعلام کرد و گفت: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها که به سمت سوداگری می‌رود، نه‌تنها به درد اقتصاد نمی‌خورد بلکه مضر است و بخشی از تنگناهای اقتصادی و معیشتی مردم هم به خاطر همین موضوع است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: دست مجلس به‌طرف همه صاحب‌نظران و متخصصین دراز است و درخواست داریم که به مجلس کمک کنند تا ما بتوانیم قوانین خوبی را تصویب کنیم که در مرحله اجرا نیز به‌خوبی مورداجرا واقع شوند.

پایان پیام/ ۶۲۱۳۲/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1045057

مهمترین اخبار ایران و جهان: