نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 15:21

الهیان: بانوان پرورش یافته در مکتب اربعین مقابل تفکرات ضدحجاب ایستاد‌ه‌اند

زهره الهیان با بیان این که دشمنان با ادبیات مختلف به تفکر زن مسلمان حمله می‌کنند تا تغییری در تفکرات زنان مسلمان ایجاد کنند، گفت: اما زنانی که پرورش یافته مکتب اربعین هستند، مقابل این جریان ضدحجاب ایستاده‌اند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همایش اربعین و کنشگری جهانی زن مسلمان به همت شورای بانوان و لواء الخدمه الحسینیه و حوزة علمیه الزهرا در کربلا برگزار شد.

جایگاه اربعین در مقاومت و زنان 

زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه اربعین در آینه مقاومت و نقش بانوان در این حماسه، اظهار داشت: آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که پیام عاشورا و اربعین در طول ۱۴ قرن به گوش جهانیان رسیده است. 

وی با بیان اینکه شرایطی که امروز در اربعین می‌بینیم زبان مشترک مقاومت و زنان در این نهضت، همان اسم رمز مقاومت است، تصریح کرد: مظلومان جهان و زنان آزاده امروز‌ متوجه عمق تفکر مقاومت هستند و زنان پرچمدار گفتمان مقاومت به شمار می‌روند.

حمله دشمن به تفکر زن مسلمان و حجاب

الهیان با اشاره به اینکه نقطه کانونی حمله دشمنان، تفکر زن مسلمان است که نمونه آن را سال گذشته شاهد بودیم که با بحث زن، زندگی آزادی خواستند تفکر زن مسلمان را مورد هدف قرار دهند، ادامه داد: آنها با ادبیات مختلف به تفکر زن مسلمان حمله می‌کنند و با این حرکت و عملیات شناختی درباره تغییر در تفکر زن مسلمان برنامه‌ریزی کردند. اما زنانی که پرورش یافته مکتب اربعین هستند، مقابل این جریان ضدحجاب ایستادند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان حجاب را مورد هدف قرار دادند چرا که حجاب به عنوان ظهوری از یک تفکر است، تصریح کرد: ما اگر عمق حماسه زینب و عاشورا را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم این تفکر مقاومت نشأت گرفته از حضرت زینب سلام الله علیها است و باید درباره آن تبلیغ کنیم.

ویژگی‌های زنان مسلمان تاریخ‌ساز 

در این همایش، عزت میرخانی، استاد حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به ملاک‌های حیات عفیفانه در زنان تاریخ‌ساز با سلوک زینبی تصریح کرد: اطمینان را نه تنها در قدم‌های حضرت زینب سلام‌ الله علیها بلکه در رفتار، کردار و گفتمان آن حضرت می‌توان دید. چرا که حضرت زینب سلام‌الله علیها نجات را برای خود نمی‌دیدند. 

وی با بیان اینکه هیچ شخصیتی جز زینب کبری سلام‌الله علیها نمی‌توانست این روایت جهانی را ترسیم کند، به تشریح ویژگی‌های زنان تاریخ ساز پرداخت و افزود: احقاق حق و نورانیت درونی که آثار بیرونی دارد و برخاسته از نور ولایت و توحید است، ثبات قدم و استقامت در قدم، توجه به اثرگذاری از ویژگی‌های زن تاریخ‌ساز است.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که اربعین در کجای احادیث است، گفت: در کامل الزیارات‌ ۸۳ فصل مخصوص زیارت امام حسین علیه‌السلام و موضوعاتی همچون اربعین است. با این‌وجود، در قرآن هنوز درگیر نگاه فرعی و فردی به دین هستیم. 

میرخانی با بیان اینکه مدینه یعنی خاستگاه تمدن، ادامه داد: بالاترین ویژگی این است که بین رهبری الهی و امت یکپارچگی است. در چنین رویکردی، همیشه کلام رهبری و گفتمان او، همچون آینه‌ای است که افراد بر اساس آن گام برمی‌دارند و تمایل شخصی بر امت و رهبر غالب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه عفت خصیصه فطری است که برای همه جهانیان دارای ارزش است، تصریح کرد: باید فطرت پاک انسانی را با الکوگرفتن از زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها حفظ کنیم.

حضرت زینب (س) مصداق شجاعت در  برابر قدرت‌هاست

معصومه ظهیری‌، بانوی فعال حوزه اربعین نیز با بیان اینکه حضرت زینب سلام‌الله علیها باید صفات انسانی برجسته و فرهیخته داشته باشد،  و این صفات در او‌ متبلور شده است، ادامه داد: او یک انسان آگاه به زمان است که زمان را درنوردیده و به نوعی زمان و مکان برای حضرت زینب سلام‌الله علیها محدود نمی‌شود. 

وی‌ افزود: در روایت داریم که زینب سلام‌الله علیها در شرایطی بود که جامعه در آستانه فسق‌‌ بود. البته دامنه تهاجم و درهم‌نوردیدن فرهنگ نیز تحت تاثیر این جریان بود.

وی افزود: اینکه حضرت زینب سلام‌الله علیها زمان را درک کرد، تکلیف امروز را برای ما روشن می‌کند. در قرون وسطی همه چیز به کلیسا ختم می‌شد و امروز هوش‌مصنوعی داده‌ها را از انسان می‌گیرد و بر اساس فرهنگ القا شده، تصاویری را از آینده خلق می‌کند.

ظهیری‌ تصریح کرد: یکی از کارهای حضرت زینب سلام‌الله علیها خدامحوری بود که در همه حالات زندگی او متبلور است. جهاد تبیین حضرت زینب سلام‌الله علیها و سخت‌کوشی برای روایت صحیح در اوج خفقان رسانه‌ای را نباید، نادیده گرفت. حضرت زینب مصداق شجاعت در مقابل قدرت‌ها ‌است.

در پایان این مراسم نیز گروه تواشیح بانوان از استان البرز به اجرای برنامه پرداختند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1481613

مهمترین اخبار ایران و جهان: