نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 08:45

۲۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افتتاح می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از افتتاح ۲۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، جعفر مرادی‌حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان صبح امروز در نشستی با خبرنگاران  از افتتاح ۲۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: برای آماده‌سازی این پروژه‌ها اعتباری افزون بر ۲۹۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر پروژه‌ها به حوزه آبخیزداری و بیابان‌زدایی اختصاص دارد، ادامه داد: از این ۲۵ پروژه آماده افتتاح، ۱۴ پروژه در حوزه آبخیزداری، ۱۱ پروژه عملیات بیابان‌زدایی و یک پروژه اجرای عملیات جنگل‌کاری و تولید بیش از سه میلیون درخت در طرح مردمی یک میلیارد درخت کشور بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان عنوان کرد: محل تأمین اعتبار پروژه‌های مذکور از محل اعتبارات سفر هیأت دولت و رئیس جمهور به استان سمنان و از اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: کنترل سیل، ممانعت از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی از جمله اهداف مهم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

اجرای طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی

همچنین اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی شامل تهیه طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی ۱۴ هزار هکتار، مدیریت جنگل‌های دست کاشت، نهال‌کاری ۶۳۰ هکتار، مدیریت روان آب، بذرکاری و بذرپاشی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار، ایجاد بادشکن زنده ۱۰۰ کیلومتر، آبیاری و مراقبت سنواتی ۹۵۰ هکتار، اجرای عملیات پرورشی ۱۵۰ هکتار، اجرای سیستم‌های چرایی و قرق در ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی استان سمنان از سال ۱۴۰۰ آغاز و در هفته دولت سال ۱۴۰۲ افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

مرادی‌حقیقی ضمن دعوت عمومی از اقشار مختلف مردم برای صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی، رسانه‌ها را به عنوان بازوان اصلی فرهنگ‌سازی توسعه و حفاظت از این میراث ارزشمند دانست.

وی حفظ عرصه‌های منابع طبیعی را یک رسالت ملی دانست و یادآور شد: فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی با مشارکت آحاد مردم نیاز به نهادینه‌سازی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در اجرای تعهدات بین‌المللی و قوانین داخلی بر اساس دستور ریاست‌جمهور و تأکید مقام معظم رهبری در برنامه دولت مردمی و انقلابی قرار گرفت و مقرر شد طی چهار سال یک میلیارد درخت در کشور تولید و کاشته شود.

مرادی‌حقیقی افزود: بر این اساس استان سمنان در چهار سال ۱۰ میلیون نهال تعهد دارد تولید کند که نسبت به تولید بیش از سه میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه‌ای در سال اول اقدام کرده است و بخش اعظمی از نهال‌های تولید شده در پاییز و زمستان سال جاری با مشارکت کلیه دستگاه‌های خصوصی، دولتی و آحاد مردم کشور کاشته می‌شود.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463257

مهمترین اخبار ایران و جهان: