نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 09:42

اسناد سِری در جیب تهران‌تایمز؛ جمهوری‌خواهان نگران نشت اطلاعاتی!

انتشار یادداشت محرمانه وزارت خارجه آمریکا درباره تعلیق فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که «تهران‌تایمز» آن را منتشر کرد، قانونگذاران جمهوری‌خواه را به تکاپو انداخت!

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آنکه روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران‌تایمز» سند محرمانه‌ای درباره «نگرانی‌های امنیتی» مرتبط با رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که موجب تعلیق دسترسی امنیتی وی شد، منتشر کرد، تارنمای خبری «دیلی‌بیست» مستقر در آمریکا، نوشت که قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره این کشور خواستار تحقیقات درباره این نشت اطلاعاتی شدند.

دیلی‌بیست نوشت: این یادداشت محرمانه که تهران تایمز آن را روز یکشنبه منتشر کرد، به تاریخ ۲۱ آوریل بوده و از دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا برای رابرت مالی ارسال شده است. در این سند یادآوری شده است که مالی به‌دلیل «رفتارهای شخصی»، «مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» و «استفاده از فناور اطلاعات»، تحت تحقیقات قرار دارد.

در ادامه گزارش این رسانه می‌خوانیم: مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دیروز(دوشنبه) در بیانیه‌ای گفت که وزارت خارجه باید «از بالا تا پایین مورد بازبینی امنیتی قرار گیرد چون نگرانی من، وجود رخنه در آنجا هستم»؛ وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا اخیرا رسانه وابسته به حکومت ایران ظاهرا اطلاعات حساس دولت آمریکا را به دست آورده و در عین حال کنگره کاملا بی‌خبر است؟

دیلی‌بیست ادامه داد: مالی اواخر ژوئن اعلام کرد که تعلیق و دسترسی امنیتی او لغو شده است اما زمان‌بندی نامه مذکور حالا برای قانونگذاران این پرسش را مطرح کرده که آیا او پس از تعلیق‌شدن هم اجازه ادامه فعالیت داشته یا خیر. جزئیات تحقیقات روشن نیست اما گفته می‌شود اداره تحقیقات فدرال آمریکا(اف.بی‌.آی) در این تحقیقات دخالت دارد.

طبق سندی که تهران تایمز منتشر کرده است، روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ (اول اردیبهشت امسال)، «ارین اسمارت»، مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا این یادداشت را برای رابرت مالی ارسال می‌کند؛ یادداشتی که در آن دلایل لغو مجوز امنیتی رابرت مالی و برکناری‌اش به او اطلاع داده شده است.

اسمارت یادداشت خود را این‌گونه آغاز می‌کند «این یادداشت به اطلاع شما می‌رساند که مطابق با استانداردهای دولت ایالات متحده مندرج در دستورات اجرایی ۱۲۹۶۸ و ۱۳۴۶۷، با اصلاحیه‌ها، دستورالعمل‌های قضائی امنیت ملی و مقررات وزارت امور خارجه، من به عنوان مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک دفتر امنیت و صلاحیت پرسنل (DS/SI/PSS)، مشخص کرده‌ام که ادامه صلاحیت امنیت ملی شما به وضوح با منافع امنیت ملی سازگار نیست. واجد شرایط بودن امنیت ملی شما، از جمله مجوز امنیتی فوق محرمانه شما، به حالت تعلیق می‌آید تا تحقیقات انجام شود.»

این مقام امنیتی آمریکا در ادامه سه دلیلِ «رفتار شخصی»، «مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» و «استفاده از فناوری اطلاعات» را به عنوان دلایل لغو مجوزهای امنیتی رابرت مالی بیان می‌کند. ارین اسمارت خطاب به رابرت مالی نوشته «دفتر امنیت پرسنل DS (DS/SI/PSS) اطلاعاتی در مورد شما دریافت کرده که نگرانی‌های امنیتی جدی ایجاد می‌کند و می‌تواند بر اساس دستورالعمل‌های قضاوتی امنیت ملی با کدهای E (رفتار شخصی)، K (استفاده از اطلاعات محافظت‌شده)، و M (استفاده از فناوری اطلاعات) تعلیق کند.»

ارین اسمارت پس از ارائه این دلایل به رابرت مالی توصیه می‌کند که «بر اساس FAM ۲۳۳.۴۱۲ ، شما باید کارت شناسایی ساختمان، هر گونه اعتبارنامه صادر شده توسط دولت و گذرنامه دیپلماتیک خود را به DS/SI/PSS تحویل دهید.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1476357

مهمترین اخبار ایران و جهان: