نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 05:16

تسلیحات آمریکایی در افغانستان به تهدید علیه پاکستان تبدیل شده است

نخست وزیر پاکستان اعلام کرده است که تسلیحات آمریکایی رهاشده در افغانستان به تهدید علیه پاکستان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، نخست‌وزیر موقت پاکستان، در سخنانی اعلام کرد که اگر تسلیحات آمریکایی رها شده در افغانستان، به دست شبه‌نظامیان-از جمله تحریک طالبان پاکستان بیافتد، این وضعیت برای پاکستان بسیار خطرناک خواهد بود.

انوارالحق کارکر، گفت: «این تجهیزات که شامل طیف گسترده‌ای از تسلیحات نظامی از عینک دید در شب تا سلام گرم می‌شود، اکنون به یک چالش جدید برای اسلام‌آباد تبدیل شده است، زیرا دسترسی به این تسلیحات، توانایی‌های جنگی طالبان پاکستان را افزایش داده است.»

روابط پاکستان و طالبان در چند ماه اخیر با چالش‌هایی روبرو بوده است. ماه گذشته نیز، فرمانده ارتش پاکستان نسبت به پاسخ مؤثر به گروه طالبان در افغانستان هشدار داده بود. ارتش پاکستان طالبان افغانستان را متهم کرده است که شبه نظامیان و گروه‌های مسلح مسئول حملات برون مرزی را پناه می‌دهند و از همین رو ارتش پاکستان خواستار اقدام مؤثر طالبان افغانستان برای دستگیری اعضای مظنون به بمب گذاری علیه اهداف پاکستان شد.

ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «این گونه حملات غیرقابل تحمل است» و اگر دولت طالبان در افغانستان کاری انجام ندهد، «با واکنش مؤثر نیروهای امنیتی پاکستان مواجه خواهد شد.»

ارتش پاکستان افزود: «مشارکت اتباع افغان در اقدامات تروریستی در پاکستان نگرانی مهم دیگری است که باید به آن رسیدگی شود.»

هشدارهای شدید ارتش پاکستان و ژنرال عاصم منیر، فرمانده آن، پس از دو حمله شبه نظامیان به سربازان پاکستانی در استان بلوچستان جنوب غربی هم مرز با افغانستان صادر شد. سربازان در پاسخ به تیراندازی هفت نفر از مهاجمان را کشتند.

ژنرال منیر در جریان نشستی در کویته، پایتخت بلوچستان، به سربازان کشته شده ادای احترام کرد. او گفت که پاکستان نگران منابع امن و آزادی عملی است که طالبان پاکستانی در افغانستان دارند.

پیشتر وزیر خارجه پاکستان با اشاره به حملات طالبان پاکستان نسبت به «اقدام مستقیم علیه تروریسم فرامرزی» هشدار داده و گفته بود که کشورش می‌تواند در راهبرد خود برای برخورد با طالبان افغانستان تجدیدنظر کند.

وزیر امور خارجه پاکستان در ادامه با بیان اینکه کشورش حملات فرامرزی را تحمل نخواهد کرد، گفت: ما حق خود را برای اقدام مستقیم علیه این سازمان‌ها محفوظ می‌دانیم. نه تنها پاکستان بلکه دیگر کشورهای جهان نیز باید با طالبان در افغانستان تعامل کنند. ما نمی‌توانیم طالبان را نادیده بگیریم، آنها بخشی از واقعیت‌ها هستند. اما در مورد نحوه تعامل ما، به خصوص در ارتباط با مسئله طالبان پاکستان و توقعات ما از این گروه شاید بتوان تجدیدنظر کرد. اما نمی‌توانیم تعامل را به طور کامل کنار بگذاریم.

بلال بوتو زرداری با اشاره به اینکه پاکستان در عملیاتی که پس از حمله به مدرسه نظامی در پیشاور آغاز شد، مناطق خود را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرد، گفت: ما بهای سنگینی پرداختیم. نزدیک به ۸۰ هزار غیرنظامی و سرباز کشته یا زخمی شده و منجر به خسارت اقتصادی ۱۲۰ میلیارد دلاری به کشور شده است.

زرداری همچنین اعلام که طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی «پناهگاه های امن» برای خود پیدا کرده و حملات به سربازان و غیرنظامیان پاکستانی را افزایش داده‌اند.

وی از دولت طالبان در افغانستان خواست تا از انجام حملات برون مرزی و تحریک بیشتر طالبان پاکستان جلوگیری کنند.

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر لزوم نابودی پناهگاه‌های تروریست‌ها و قطع منابع مالی آنها بر اهمیت پاسخگویی عاملان و حامیان این حملات تاکید کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485657

مهمترین اخبار ایران و جهان: