نیوز سیتی!
15 شهریور 1402 - 05:30

کرملین انتقادات پاشینیان را رد کرد

سخنگوی کرملین انتقادات نخست وزیر ارمنستان از موضع روسیه در رابطه با قره‌باغ را مردود خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین گفت، روسیه انتقادات اخیر «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان از موضع مسکو درباره قره‌باغ را نپذیرفته و مردود می‌داند.

پاشینیان اخیرا در گفت‌و‌گو با یک نشریه ایتالیایی مدعی شد که روسیه در حال دور شدن از «قفقاز جنوبی» است. پاشینیان همچنین وابستگی امنیتی به یک کشور را اشتباه راهبردی خواند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» پسکوف در کنفرانسی خبری در شهر مسکو این صحبت های پاشینیان را رد و بیان کرد: «ما نمی‌توانیم این صحبت‌های نخست وزیر ارمنستان را بپذیریم. روسیه بخشی جدایی‌ناپذیر از منطقه قفقاز جنوبی است پس نمی‌تواند جای دوری برود. روسیه نمی‌تواند ارمنستان را رها کند.»

پسکوف به ایروان یادآور شد: «تعداد ارمنی‌هایی که در روسیه ساکنند حتی از ارمنی‌های ساکن خود ارمنستان بیشتر است و اکثر آنها شهروندانی وطن‌پرست بوده و مشارکتی شایسته در توسعه کشور دارند. روسیه به ایفای نقش منسجم و حیاتی خود در با ثبات کردن و زدودن درگیری از این منطقه ادامه خواهد داد. ما به ایفای این نقش ادامه خواهیم داد.»

پسکوف درباره وضعیت حال حاضر منطقه قره‌باغ گفت: «اتفاقات جدید کمی وضعیت را در آنجا تغییر داده‌اند اما این به معنی قصد روسیه برای محدود کردن فعالیت‌هایش نیست.»

سخنگوی کرملین ادامه داد: «چیزی که بسیار مهم است این است که همه طرفهای مربوطه در این منطقه به توافقات سه‌جانبه‌ای که دو سال قبل حاصل شدند پایبند باشند. تبعیت از این توافقات کلید موفقیت است.»

روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال 1991 به دنبال اشغال منطقه قره‌باغ توسط ارتش ارمنستان تیره و متشنج بوده است. در پاییز سال 2020، جمهوری آذربایجان بعد از جنگی 44 روزه با ارمنستان، چند شهر، روستا و منطقه مسکونی قره باغ را از اشغال ارمنستان آزاد کرد. این جنگ با توافق صلحی که روسیه واسطه آن شد پایان یافت.

در ماه‌های اخیر با وجود ادامه مذاکرات بین ایروان و باکو بر سر یک توافق صلح بلند مدت، تنشها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر کریدور لاچین، تنها مسیر زمینی پیوند دهنده ارمنستان به منطقه قره باغ افزایش یافت. جمهوری آذربایجان در ماه آوریل دست به احداث یک ایست بازرسی مرزی در کریدور لاچین به بهانه جلوگیری از نقل‌وانتقال غیرقانونی تجهیزات و تسلیحات به این منطقه زد.

بعد از این رخداد، ایروان جمهوری آذربایجان را به ایجاد «بحران انسانی» در منطقه قره باغ متهم کرد. باکو ادعاهای ارمنستان را رد و پیشنهاد استفاده از مسیر «آغدام-خانکندی» را برای نقل و انتقال کالاها به این منطقه مطرح کرده است.

پسکوف در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز از سرگیری توافق غلات دریای سیاه بعد از مذاکرات روسای جمهور روسیه و ترکیه در روز دوشنبه در شهر سوچی گفت: «این یک فرآیند چند جانبه است و فرصت چندانی برای توافق بر سر مساله ملموسی، به ویژه در جریان مذاکرات دو جانبه وجود نداشت.»

او ادامه داد، هنوز چارچوب زمانی برای آنکه مسکو به همراه آنکارا و دوحه یک میلیون تن‌ غلات را تحویل فقیر‌ترین کشورها قرار دهند تعیین نشده است.

پسکوف خاطر نشان کرد، طبق ابتکار عملی که روز دوشنبه توسط ولادیمیر پوتین اعلام شد، مسکو یک میلیون تن‌غلات را با قیمت ترجیحی برای فرآوری در ترکیه و عرضه رایگان به فقیرترین کشورها سازماندهی خواهد کرد و برای این برنامه روی کمک قطر حساب باز می‌کند.

پسکوف درباره صحبت‌های پوتین در خصوص حملات اوکراین به خط لوله ‌ترک‌استریم که گاز روسیه را به ترکیه انتقال می‌دهد توضیح داد: «تلا‌َش‌هایی برای حمله به خط لوله‌های ترک استریم و بلو استریم که گاز روسیه را به جمهوری ترکیه انتقال می‌دهند صورت گرفته است. کشتی‌های ما در حال حراست از این جریان‌های گازی و سامانه های خط لوله‌ هستند و آنها تحت حملات مداوم از جمله با پهپادهایی که از سمت بنادر اوکراین در دریای سیاه اعزام می‌شوند قرار دارند.»

پسکوف در واکنش به انتصاب «رستم عمروف»، وزیر دفاع جدید اوکراین گفت: «این اتفاق تغییری در هسته دولت اوکراین نخواهد داد.»

سخنگوی کرملین درباره گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز در خصوص دیدار پوتین با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در آینده نزدیک گفت، درباره این مورد چیزی برای گفتن ندارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1487513

مهمترین اخبار ایران و جهان: