نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 21:45

دیدبان حقوق بشر: 34 کودک فلسطینی از ابتدای سال کشته شده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر جهانی در گزارشی، سال‌های 2022 و 2023 را خونین‌ترین سال‌ها برای کودکان فلسطینی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان دیدبان حقوق بشر جهانی، امروز (دوشنبه) در گزارشی به وضعیت کودکان فلسطینی و کشتار بی مهابای آن‌ها به دست نظامیان رژیم اشغالگر قدس پرداخت.

به نوشته وبگاه خبری شهاب نیوز، در گزارش این نهاد غیر دولتی آمده است: «ارتش اسرائیل و آن‌چه پلیس مرزبانی خوانده می‌شود، کودکان فلسطینی را به قتل می‌رسانند، بدون اینکه بتوان آن‌ها را محاکمه کرد».

به گفته این سازمان حقوق بشری، سال گذشته میلادی خونین‌ترین سال برای کودکان فلسطینی در ۱۵ سال اخیر بود و در سال جاری میلادی نیز کشتار کودکان فلسطینی با همان سرعت در حال انجام است، به طوریکه از ابتدای ۲۰۲۳ تا ۲۲ ماه آگوست ۳۴ کودک فلسطینی به دشت نظامیان صهیوینستی به شهادت رسیده‌اند.

بررسی چهار مورد

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود نتایج تحقیقاتش در خصوص چهار واقعه تیراندازی از نوامبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ که منجر به شهادت چهار کودک فلسطینی شده را منتشر کرده است. «بیل وان اسفلد»، مدیر بخش حقوق کودکان در سازمان  دیدبان حقوق بشر در این باره گفت: «نیروهای اسرائیلی کودکان فلسطینی را که تحت اشغال زندگی می‌کنند به قتل می‌رسانند. اگر فشار هم‌پیمانان به ویژه آمریکا برای تغییر رویه اسرائیل نباشد نیروهای اسرائیلی کودکان فلسطینی بیشتری را به قتل می‌رسانند».

در حین مستندسازی این چهار قتل، محققان دیدبان حقوق بشر با هفت شاهد، 9 عضو خانواده، ساکنان منطقه، پزشکان و کارکنان سازمان‌های حقوق بشر فلسطینی و اسرائیلی مصاحبه کرده و دوربین‌های نظارتی و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کردند.

این تحقیقات درباره شهادت چهار کودک از جمله محمود السعدی، نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی است که در هنگام رفتن به مدرسه در نزدیکی اردوگاه آوارگان جنین در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ بر اثر تیراندازی نظامیان ارتش صهیونیستی به شهادت رسید.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود تأکید کرده است که محمود السعدی هیچگونه سلاحی در دست نداشت و بعد از عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست از اردوگاه بر اثر تیراندازی از یک خودروی نظامی اسرائیلی در ۱۰۰ متری به شهادت رسید. نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی همچنین در این حادثه دو جوان فلسطینی را بعد از پیوستن به جوانان دیگری که با نیروهای صهیونیست با سنگ یا کوکتل مولوتف مقابله می‌کردند، به شهادت رساندند. «محمود السعدی» در نزدیکی همان خیابانی به شهادت رسید که «شیرین ابو عاقله» خبرنگار الجزیره در ۱۱ می ۲۰۲۱ به شهادت رسیده بود.

کودک مورد تحقیق دیگر «محمد السلیم» ۱۷ ساله است که در حین فرار از دست سربازان رژیم صهیونیستی در روستای «عزون» در شمال کرانه باختری به شهادت رسید. به همراه او سه کودک دیگر نیز با شلیک گلوله اشغالگران زخمی شدند.

کودک سوم «ودیع ابو رموز» ۱۷ ساله است که در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ با شلیک تک تیرانداز صهیونیست به شهادت رسید؛ در حالیکه به همراه تعدادی از جوانان فلسطینی در حال پرتاب سنگ به سمت خودروهای پلیس گارد مرزی در قدس شرقی بود. پیکر این شهید فلسطینی برای چند ماه به خانواده‌اش تحویل داده نشد و رژیم صهیونیستی از خانواده وی خواسته بود که شبانه او را دفن کنند. طبق گفته شاهدان عینی در تمامی موارد، نظامیان اسرائیلی بدون اخطار قبلی و بدون استفاده از ابزار غیرکشنده مانند گاز اشک‌آور به سمت بالا تنه شلیک کرده‌اند.

مورد دیگر شهادت «آدم عیّاد» نوجوان ۱۵ ساله است که در سوم ژانویه ۲۰۲۳ در اردوگاه «الدهشه» با شلیک نظامیان صهیونیستی از ناحیه پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او به همراه دوستانش در حال پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت اشغالگران بود. در آن واقعه یک کودک ۱۳ ساله نیز با شلیک تک تیرانداز صهیونیستی زخمی شد.

شلیک به سمت پشت سر، مجاز است

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص در ماه ژانویه گذشته، ارتش رژیم اشغالگر قدس از دسامبر ۲۰۲۱ به نظامیان اجازه داده است تا به سوی فلسطینی‌های در حال فرار که به سمت نیروهای اشغالگر سنگ یا کوکتل مولوتف پرتاب کرده‌اند، تیراندازی کنند؛ دستوری که به نظر می‌رسد با معیارهای خود صهیونیست‌ها نیز همخوانی ندارد.

دیدبان حقوق بشر جهانی در تاریخ هفتم آگوست طی نامه‌ای از ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی خواست درباره این چهار پرونده و دستورالعمل‌های درگیری نیروهای خود توضیح بدهند؛ اما دفتر دادستان نظامی رژیم صهیونیستی از پاسخ به سوالات درباره این قتل‌ها خودداری کرد. شلیک بی مهابا به سمت کودکان در حالی است که طبق دستورالعمل پلیس رژیم صهیونیستی، نظامیان این رژیم تنها در صورتی می‌توانند اقدام به تیراندازی کنند که در معرض خطر جانی قرار داشته باشند.

در ادامه گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که به طور معمول نظامیانی که بر خلاف قوانین بین المللی اقدام به تیراندازی به سمت فلسطینی‌ها می‌کنند، هیچ گاه محاکمه نمی‌شوند. این سازمان در ادامه تأکید کرد که به شهادت رساندن کودکان فلسطینی در چارچوب جنایات ضد بشری و نژادپرستانه مقامات رژیم اسرائیل است.

دیدبان در ادامه با انتقاد از سازمان ملل، تأکید کرد که این سازمان باید رژیم اسرائیل را در لیست ناقصان حقوق کودکان قرار دهد. این انتقاد پس از آن است که شورای امنیت از دبیرکل سازمان ملل خواسته بود تا لیستی از گروههای مسلح ناقص حقوق کودکان را جمع‌آوری کند؛ هرچند دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که رژیم اسرائیل موجب قتل ۸۷۰۰ کودک شده است، اما نام این رژیم را در لیست مذکور قرار نداد.

دیدبان حقوق بشر همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست تا معیارهای کاربردی‌تری در نوشتن لیست سال ۲۰۲۳ به کار گیرد.

در این خصوص وان اسفلد مدیر بخش حقوق کودکان در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: «کودکان فلسطینی در سایه اقدامات نژادپرستانه و خشونت‌آمیز زندگی می‌کنند. نیروهای اسرائیلی به آنها تیراندازی می‌کنند بدون اینکه مجازات شوند. هم‌پیمانان اسرائیل باید جلوی این واقعیت زشت را بگیرند. فلسطینی‌ها در کرانه باختری براساس توافقات ژنو باید مورد حمایت قرار گیرند و قتل عامدانه آن‌ها نقض صریح قوانین حقوق بشری محسوب می‌شود».

او در ادامه تأکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نظامیان خود را که بی دلیل به سمت فلسطینی‌ها آتش گشوده‌اند را مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌دهد، حتی اگر شکایتی از سوی خانواده قربانیان صورت گرفته باشد.

در پایان گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که کشورهای خارجی همچون ایالات متحده آمریکا که ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد، باید ادامه این کمک‌ها را به رعایت جدی حقوق بشر و پایان تبعیض نژادی منوط کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1474157

مهمترین اخبار ایران و جهان: