نیوز سیتی!
04 شهریور 1402 - 09:08

158 موکب ویژه بانوان در مسیر پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی می‌شود

امسال موکب‌هایی ویژه بانوان با ارائه خدمات مختلف در مسیر پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی می‌شود. یکی از فعالان اربعین می‌گوید: در سال جاری 158 موکب اربعینی را بانوان مدیریت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت حج و زیارت خبرگزاری فارس، عملیات اربعین از ۲۷ مرداد آغاز شده و بسیاری از زائران از روزهای گذشته عازم زیارت اربعین شده‌اند؛ به طوری که سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین از تشرف بیش از ۶۰۰ هزار نفر به زیارت اربعین خبر داده است.

اختصاص ۱۵۸ موکب ویژه بانوان در پیاده‌روی اربعین

بر اساس آمار زائران در سامانه سماح، حدود ۳۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. بر همین اساس، برنامه‌هایی برای بانوان نیز در مسیر پیاده‌روی اربعین پیش‌بینی شده است. یکی از اقدامات، برپایی موکب‌هایی ویژه بانوان و همچنین موکب‌هایی با مدیریت آنهاست.

زهرا سعیدی مبارکه، یکی از فعالان اربعین می‌گوید: امسال ۱۵۸ موکب اربعینی را بانومان مدیریت می‌کنند که بخش قابل توجهی از این موکب‌ها به اسکان بانوان اختصاص دارد.

اسکان مناسب برای بانوان در اربعین

موکب‌های ویژه بانوان نه تنها در نجف و کربلا بلکه در مسیر و حتی در مرزهای خروجی هم استقرار یافته است. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی ستاد بازسازی عتبات به عنوان متولی کمیته اسکان و تغذیه، سعی شده تا بانوان در فضایی مناسب اسکان پیدا کنند؛ به طوری که تجهیزات و وسایل سرمایشی بهتری برای آنها فراهم شده است.

البته در برخی از موکب‌ها غذا هم توزیع می‌شود که با برنامه‌ریزی انجام شده قرار است این غذاها بین زائران در موکب‌ها توزیع شود. یکی از بزرگ‌ترین موکب‌های ویژه بانوان در کربلا مستقر است که این موکب پشت حرم امام حسین علیه‌السلام در صحن عقیله قرار دارد.

سال گذشته برای نخستین‌بار موکب‌های بانوان در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی فعالیت خود را آغاز و با راه‌اندازی ۱۰۰ موکب ویژه بانوان از زائران پذیرایی کردند. امسال ایرانیان ۲ هزار موکب در خاک عراق راه‌اندازی می‌کنند که برخی از آنها با همکاری عراقی‌ها به صورت مشترک برپا می‌شود.

به گزارش فارس، موقعیت مکانی موکب‌های ویژه بانوان تاکنون بروزرسانی نشده است. پس از نهایی شدن، اطلاعات موکب‌های ویژه بانوان اطلاع‌رسانی می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1468813

مهمترین اخبار ایران و جهان: