نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 21:50

احیای رشته منسوخ شده فرت بافی در روستاهای فیروزه

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه گفت: رشته منسوخ شده فرت‌بافی در چند روستای فیروزه احیا شده است.

مجید ابراهیم‌ نیا در گفت وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: با برگزاری دوره آموزشی و حمایت‌های مالی در چند روستای شهر فیروزه  کارگاه فعال فرت‌بافی راه‌اندازی شده است و همه هنرمندان فرت‌بافی به شبکه تولید کشوری با بازار فروش متصل شده‌اند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه افزود: علاوه بر فرت‌ بافی رشته عروسک بافی، سوزن دوزی و دوخت‌های سنتی هم در روستای‌های فیروزه راه‌اندازی شده است.

افزایش اشتغالزایی و صدور مجوز در فیروزه 

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد به هنرمندان پرداخت شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به بانک معرفی شده‌اند.

ابراهیم‌نیا با تاکید بر اینکه اشتغال زایی و صدور مجوز در یکسال گذشته نسبت به سال‌های قبل رشد بیشتری داشته است، ابراز کرد: در سال جاری با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان در حال راه‌اندازی خانه صنایع دستی در فیروزه هستیم که پس از راه‌اندازی و تجهیز با وسایل و مواد اولیه لازم در اختیار هنرمندان فعال قرار می گیرد.

عدم استقبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی در  حوزه گردشگری

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه عنوان کرد: ما در حوزه گردشگری زیر ساخت‌ها و پتانسیل‌های خوبی داریم اما تاکنون آن گونه که باید سرمایه‌گذار بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه گردشگری ما به عنوان دستگاه دولتی صدور مجوز و نظارت بر فعالیت را برعهده داریم، تشریح کرد: اگر چه تسهیلات حوزه گردشگری درصد بالاتری نسبت به بخش صنایع دستی دارد اما هزینه‌های آن هم بیشتری است از این رو رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کمتر است.

ضرورت تخصیص اعتبار برای  حفظ آثار تاریخی و بناهای شاخص فیروزه 

ابراهیم نیا خاطرنشان کرد: در حوزه میراث فرهنگی اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان برای شروع مرمت کاروانسرای شوریاب مصوب شد که  تخصیص اعتبار و تداوم آن در سال‌های آینده سبب نجات این اثر تاریخی می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزه عنوان کرد: برای حفظ و مرمت آثار تاریخی و بناهای شاخص فیروزه نیاز با اعتبار و تخصیص بودجه داریم الیته با چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم در حال مذاکره هستیم تا به توافق نهایی برسیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1465313

مهمترین اخبار ایران و جهان: