نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 13:28

طراحی نرم افزاری برای کمک به اسکان مناسب زائرین اربعین

پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان، سیستم نرم‌افزاری را توسعه داده‌اند که به موکب‌داران اربعین در مدیریت و استفاده بهینه از فضاهای موجود در هر موکب کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، با هدف شناسایی نیازها و ضرورت‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، خلاق و استارت‌آپی دارای محصولات و خدمات ویژه برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین، «رویداد همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائرین اربعین» به همت صندوق نوآوری در تاریخ ۲۳ مردادماه جاری برگزار شد.

در این رویداد و نمایشگاه، دستاوردهای ۵۱ شرکت دانش‌بنیان در معرض دید بازدیدکنندگان از جمله نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی قرار گرفت.

بهسان اندیش سپهر، یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید نرم‌افزارهای کاربردی با بهره‌گیری از جدیدترین روش‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر است.

این شرکت با معرفی نرم‌افزار مدیریت اسکان زائرین و ظرفیت موکب‌ها در «رویداد همکاری فناورانه در خدمت‌رسانی به زائرین اربعین» حضور داشت.

یکی از دغدغه‌های مهم زائرین اربعین، بحث اسکان شبانه و یافتن ظرفیت خالی در موکب‌های مسیر است که این شرکت دانش‌بنیان با توسعه این برنامه‌ نرم‌افزاری، گام مهمی در رفع دغدغه زائرین در این زمینه برداشته است.

محمدمهدی ابراهیمی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در خصوص این نرم‌افزار گفت: در مسیر پیاده‌روی اربعین، موکب‌های متعددی قرار دارند که ظرفیت‌ اسکان در آنها در قالب چادر، اتاق یا تخت در اختیار زائرین قرار داده می‌شود. برخی از موکب‌ها از ظرفیت چند هزار نفری برخوردار هستند که مدیریت اسکان زائرین و اطلاع دقیق از ظرفیت خالی باقی‌مانده در آنها به علث کثرت جمعیت، کمی دشوار است.

وی افزود: با نزدیک شدن به ایام اربعین و افزایش حجم و ورود و خروج زائرین، ممکن است برخی از ظرفیت‌های خالی در یک موکب به راحتی از دست برود. به عنوان مثال، در اتاقی با ظرفیت چهار نفر، سه زائر مستقر شده‌اند و شاید به دلیل کثرت زائرین، این یک ظرفیت خالی مغفول بماند. یا اینکه تعدادی زائر به شکل خانوادگی یا گروهی به یک موکب مراجعه کرده و خواستار اسکان در یک فضای یکپارچه و کنار هم می‌شوند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی نرم‌افزار مدیریت اسکان زائرین و ظرفیت موکب‌ها، "مدیریت ظرفیت اسکان" است؛ به این معنی که سیستم می‌تواند فضای اسکان موجود در هر موکب را به دقت مدیریت کرده و بهترین و مناسب‌ترین فضای خالی را برای یک خانواده یا گروه پیشنهاد دهد.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال، هر اتاق در یک موکب، ظرفیت ۱۰ نفر را دارد. در یکی از اتاق‌ها ۷ زائر اسکان‌ یافته‌اند و ۳ ظرفیت دیگر در آن اتاق خالی است. یک گروه ۳ نفره به این موکب مراجعه و درخواست اسکان می‌کنند. سیستم نرم‌افزاری برای استفاده بهینه از فضای خالی موجود، به جای اختصاص یک اتاق جدید، این ۳ نفر را در ظرفیت خالی‌مانده همان اتاق جای می‌دهد تا ظرفیت هر اتاق به صورت کامل تکمیل شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم نرم‌افزاری، مدیریت اطلاعات افراد اسکان‌یافته در هر موکب است که براساس آن، شماره یکتای ویژه‌ای به هر زائر اختصاص داده می‌شود. اطلاعات هویتی و ساعت ورود و خروج زائرین براساس کارت ملی یا پاسپورت افراد در سیستم ثبت می‌شود.

ابراهیمی در خصوص نحوه استفاده از این نرم‌افزار گفت: این سیستم نرم‌افزاری که سال گذشته به سفارش موکب امام رضا (ع) با ظرفیت اسکان ۷ هزار زائر توسعه پیدا کرد، برای موکب‌های عموما بزرگ با ظرفیت اسکان بالا کاربرد دارد و توسط هر موکب به صورت جداگانه مدیریت و کنترل می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484657

مهمترین اخبار ایران و جهان: