نیوز سیتی!
06 مهر 1402 - 15:36

نماینده مجلس: ایجاد شاهراه اقتصادی بدون حضور ایران از گزینه های روی میز آمریکا برای تحریم کشورمان است

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: ایجاد شاهراه اقتصادی بدون حضور ایران بخش دیگری از گزینه های روی میز آمریکا برای تحریم کشورمان است اما ایران نیز با همراهی دیگر قدرتهای منطقه مانع از دخالت‌های آمریکا در مسیرهای ترانزیتی خواهد شد.

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: تلاش دولت آمریکا درخصوص ایجاد کریدور هند-خاورمیانه-اروپا اقدامی برای کاهش قدرت ژئوپولتیک ایران است که بدیهیست دستگاه دیپلماسی کشورمان در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ کرده و مانع از این نوع دشمنی اقتصادی آمریکا با کشورمان خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایجاد شاهراه اقتصادی بدون حضور ایران، بخش دیگری از گزینه های روی میز آمریکا برای تحریم کشورمان است اما ایران نیز با همراهی دیگر قدرتهای منطقه مانع از دخالت‌های آمریکا در مسیرهای ترانزیتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: احیای جاده ابریشم توسعه و همین‌طور درآمدزایی برای کشور ما به همراه دارد و از نظر بین‌المللی نیز برای ما امتیازاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه دارد.

وی افزود: حدود 10 سال قبل توافقاتی با چین و هند برای توسعه سواحل مکران و گسترش راه‌های ریلی و دریایی امضا شد که متأسفانه در دولت قبل وزارتخانه‌های امور خارجه و راه و شهرسازی اهتمامی برای پیگیری این مسئله نداشتند.

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اظهار داشت: باید دولت فعلی کم‌کاری‌های دولت قبل در این باره را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جبران کند تا ما از این مسئله عقب نمانیم و بتوانیم در مسیر جاده ابریشم نقش محوری داشته باشیم.

آصفری خاطرنشان کرد: باید بدانیم بعضی از کشورها در منطقه به دنبال دور زدن ایران در جاده ابریشم هستند و می‌خواهند مسیر شرق به غرب از ایران عبور نکند و اگر ما خودمان هم در این باره کم‌کاری داشته باشیم، به دور خوردن کشورمان کمک کرده‌ایم.

وی افزود: باید وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه پیگیری‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در باره انعقاد قراردادها در بحث عبور جاده ابریشم از ایران داشته باشند و زیرساخت‌ها در این باره باید هرچه زودتر فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اظهار داشت: نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم جاده ابریشمی که می‌تواند باعث توسعه و پیشرفت کشور ما شود، با اقدامات برخی کشورهای منطقه از ایران عبور نکند و عملا ما نتوانیم از مزایای آن بهره‌مند شویم.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1518857

مهمترین اخبار ایران و جهان: