نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 11:31

متوسط سن مادری در ایران ۲۹ سال است / آغاز پدیده سالمندی در ایران

قزوین- رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ وارد پدیده سالمندی شده ایم، گفت: برای نیفتادن در سیاهچاله جمعیتی تنها حدود ۶ سال وقت داریم.

به گزارش خبرنگار مهر فاطمه محمدبیگی صبح شنبه در ستاد جوانی جمعیت شهرستان قزوین که در فرمانداری قزوین برگزار شد با بیان اینکه امسال سال ویژه ای در حوزه جمعیت است، اظهار کرد: در سال ۹۲ و در دولت یازدهم معتقد بودم بیش از یکصد سال طول می‌کشد که به نرخ جایگزینی جمعیت برسیم و این یعنی بسیار از حد نرمال عقب هستیم.

وی با بیان اینکه فاکتور فرزندآوری بین تاریخ عقد تا تاریخ تولد فرزند اول حدود ۴ سال است، افزود: این تأخیر ناشی از نگرش بر فرزندآوری است و این نشان می‌دهد ما آینده خوبی در حوزه حمعیت نداریم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیش بینی این روند نشان می‌دهد در دهه ۱۴۳۰ تا ۱۴۶۰ منجر به مرگ بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی خواهیم بود.

وی بیان کرد: میزان تولد نوزاد در سال هم اکنون یک میلیون نفر است و با این آمار یعنی جمعیت تا ۱۰۰ میلیون رفته و بعد ریزش جمعیت شروع خواهد شد.

محمدبیگی تاکید کرد: در صورت ادامه وضعیت فعلی از الان باید به فکر مؤسسات کفن و دفن و مؤسسات نگهداری سالمندان به صورت خیریه و همچنین نهضت ساخت مؤسسات نگهداری سالمندان به جای ساخت مدرسه باشیم.

وی با بیان اینکه در آینده نه چندان دور باید شاهد ورود نیروی کار از خارج از کشور باشیم، ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها برای فرزندآوری و افزایش جمعیت باید با کار جهادی توسط مسئولین انجام شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: انقراض جمعیتی ایران در حال آغاز است و برخی استان‌ها هم اکنون با این اتفاق روبرو هستند و قزوین نیز در رتبه هشت این آمار قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای پنجره جمعیتی نیز یک فرصت پنج تا شش ساله داریم تصریح کرد: بیشترین تعداد زنان با قابلیت باروری یعنی بین سنین ۱۵ تا ۴۶ سال است.

این مسئول اضافه کرد: اگر در این ۵ سال خانم‌های بین ۲۰ تا ۴۵ سال فرزندآوری کردند در سیاهچاله جمعیتی سقوط نمی‌کنیم اما اگر در این پنج سال نتوانیم شاهد تولد سه فرزند توسط زنان ایرانی باشیم زنان نسل بعد باید برای خروج از این بحران هرکدام ۵ فرزند به دنیا بیاورند که بدون شک این کار را نخواهند کرد و این را باید به معنای سقوط به سیاهچاله جمعیتی خواهد بود.

محمدبیگی تاکید کرد: متوسط سن مادری در ایران ۲۹ سال است و زنان ایرانی به طور میانگین اولین فرزند خود را در ۲۹ سال به دنیا می‌آورند.

وی با بیان اینکه تمام امکانات برای موضوع حمایت از ازدواج و تسهیل آن و فرزندآوری باید بسیج شود، اضافه کرد: بازه زمانی عقد تا به دنیا آمدن فرزند باید از ۴ سال به ۲ سال برسد و اینها اگر طراحی نشده و به نتیجه نرسد شاهد تغییر وضعیت نخواهیم بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ادارات و دستگاه‌ها باید سالن‌ها و فضاهای عمومی خود را در اختیار جشن‌های ازدواج آسان قرار داده و مکان‌های عمومی برای استراحت مادران و کودکان داشته باشند.

وی تاکید کرد: مهدهای کودک طبق قانون جوانی جمعیت باید برای زنان شاغل در ادارات و دستگاه‌ها ایجاد شوند.

محمدبیگی ادامه داد: بهترین درصد سالمندی ۴ تا ۸ درصد است اما امروز ما در ایران ۱۰.۸ درصد سالمندی داریم و از سال ۱۴۰۰ وارد پدیده سالمندی شدیم.

وی در پایان یادآور شد: حمایت از فعالین مردمی جمعیت باید در دستور کار مدیران شهرستان قرار بگیرد و همه باید از این سمن‌ها حمایت کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1208057

مهمترین اخبار ایران و جهان: