نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 12:04

نرخ باروری در کشور به 1.6 رسیده است/ تک فرزندی لطف به فرزند نیست

پزشک و پژوهشگر جمعیت گفت: تک فرزندی لطف و محبت به فرزند نیست بلکه عین ظلم به فرزند است و تنهایی اش با اتاق شخصی، تبلت، گوشی هوشمند و تلویزیون پر نمی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، زهرا موحدی نیا در همایش پنج سال طلایی با موضوع "خانواده شاد و پایدار، فرزندانی سالم و بانشاط" که در سالن سمائیان شهر آبیک برگزار شد، اظهار کرد: فرزند دار شدن با قانون و زور و اجبار در کشور پیش نمی رود و آثار مثبت فرزندآوری و کاهش جمعیت را که در چند سال آینده با آن مواجه خواهیم شد باید در اذهان مردم حل شود.

وی افزود: این نگاه در نظر برخی وجود دارد که فرزند، سربار و مزاحم و سختی زندگی است صحیح نیست بلکه فرزند از نظر دنیایی و آخرتی، سرمایه و عصای دست والدین است که باید گفت چند فرزندی سبب لطف والدین به خود، به فرزند خود و جامعه می شود، نسل باقی می ماند و سال های سال می توان با وجود فرزندان زندگی کرد.

این پزشک ادامه داد: با در نظر گرفتن شرایط عمومی اگر اکنون هر خانواده ای هر تعداد فرزند داشته باشد، یک فرزند به خانواده اضافه کند از چاله و بحران جمعیت خارج می شویم. 

موحدی نیا اضافه کرد: درست است که اکنون با مشکلات مالی، اقتصادی و خانوادگی مواجه هستیم اما اگر روند رشد جمعیت به همین منوال باشد در آینده ثروت های ملی و شغلهای مهمی در کشور است که کسی نیست بتواند از آنها استفاده کند که طبق آیه قرآن انسان در سختی است یعنی دنیا محل گذر است و باید برای آخرت توشه خوب فراهم کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال خودش تضمین کرده که فرزند بیاورید رزق و روزی با من است که مصادیق روزی خیلی متنوع است و می توان به شادی، رضایت از زندگی، قانع تر زندگی کردن، یاد گرفتن مدیریت مالی و... اشاره کرد و فرزندان متعدد پشتوانه ای در آینده برای هم می شوند که خیالشان راحت است از جنس خودشان است. 

این پژوهشگر توضیح داد: نرخ باروری در کشور در سال 65 حدود ۶.۵ بود که در سال 68 به ۴ رسید و هم اکنون 1.6 درصد و بسیار اسفناک است. متاسفانه کاهش جمعیت در سایه غفلت کسانی رقم خورد که نسبت به بحران جمعیت مردم را آگاه نکردند.

موحدی نیا افزود: امام خمینی(ره) در سال 57 با توجه به تبلیغات سویی که علیه فرزندآوری و زنان صورت گرفته بود در پیامی قاطع بیان کردند کنترل جمعیت نداریم و ایران می تواند 150 میلیون نفر جمعیت داشته باشد که آن زمان  جمعیت ایران، 35 میلیون نفر بود.

وی با بیان اینکه تربیت صحیح در بستر خانواده چند فرزندی تحقق می یابد، ادامه داد: فاکتورهای تربیتی در خانواده چند فرزندی خیلی بهتر رخ می دهد و فرزندان تعامل، تلاش برای رسیدن به خواسته ها و تاب آوری در برابر مشکلات را می آموزند. 

این پژوهشگر جمعیت با ذکر اینکه آسیب های تک فرزندی برای فرزند نیست و خانواده هم آسیب می بیند، اذعان کرد: سطح اضطراب در خانواده تک فرزندی بسیار بالاست و همیشه به فکر فرزندشان هستند که بهترین باشد، اضطراب فقدان در این خانواده ها موج می زند و همواره نگران از دست دادن تنها ثمره زندگی خود هستند که سلامت روان پدر و مادر به فرزند منتقل می شود و بستر اضطراب بزرگ می شود که در دو فرزندی هم این نگرانی وجود دارد. 

موحدی نیا افزود: فرزندانی که در خانواده تک هستند تنهایی خود را با تبلت، گوشی هوشمند، تلویزیون و... پر می کنند اما در بستر طبیعی زندگی یاد نمی گیرند که در اجتماع برای موقعیت اجتماعی بجنگند، چگونه تعامل و همکاری داشته باشند و تحمل شکست را ندارند و تاب آوری آنان هم پایین است. 

وی با بیان اینکه آمار طلاق در تک فرزندی دهه 70 بالا می رود، افزود: تک فرزندی لطف و محبت به فرزند نیست بلکه عین ظلم است چرا که اتاق شخصی، ماشین شارژی، مدرسه غیرانتفاعی و امکانات رفاهی مختلف برای تک فرزندان خانواده نمی شود و تنهایی اش را پر نمی کنند، ریختن امکانات به پای بچه خوب است اما در مرحله اول نیاز به خواهر و برادر دارد که اگر این مهم تحقق یابد در رشد و شکوفایی استعداد و خلاقیت فرزندان تاثیرگذار خواهد بود و استقامت، تاب آوری و کارآفرینی فرزندان بالا می رود و به نیازهای اولیه هم پاسخ می دهند.

این پزشک طبق کتابهای تخصصی نرخ باروری را از 15 تا 49 سال دانست و تصریح کرد: در برخی مقالات جدید غربی نرخ باروری از ۱٠ تا ۵۴ سالگی ذکر شده که در کشورهای غربی به بارداری زنان بیش از 40 سال تشویق می کنند یعنی افرادی که سنشان بالای 40 سال است نباید فکر کنند که بارداری از آنان گذشته و نمی توانند فرزند آورند.

پیگیر راه اندازی مراکز مشاوره دولتی هستیم

زهرا فرقانی مشاور فرماندار شهرستان آبیک در امور زنان و خانواده هم در این همایش گفت: افزودن فرزند به تعداد فرزندان به منزله یک سرمایه محسوب می شود و هرکسی باید در افزایش جمعیت کشور نقش خود را به نحو احسن ایفا کند. 

وی افزود: پیگیر هستیم مراکز و کلینیک مشاوره دولتی در شهرستان آبیک راه اندازی کنیم تا مردم بتوانند به راحتی از خدمات این مراکز بهره مند شوند. 

مشاور فرماندار شهرستان آبیک در امور زنان و خانواده ادامه داد: پیگیر اخذ تسهیلات برای مشاغل خانگی در شهرستان آبیک هستیم و خانواده های 3 فرزند می توانند از تسهیلات و مشاغل خانگی بهره مند شوند. 

فرقانی با بیان اینکه در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان آبیک برای اشتغال آقایان مشکلی وجود ندارد، افزود: برخی جوانان هستند که به این واحدها معرفی می شوند اما متاسفانه تن به کار نمی دهند. 

وی از آمادگی برای معرفی جوانان در شغل های متعدد در شهرک های صنعتی و تولیدی شهرستان آبیک خبر داد و بر ترغیب والدین برای اشتغال فرزندان تاکید کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1220613

مهمترین اخبار ایران و جهان: