نیوز سیتی!
02 خرداد 1402 - 12:25

چین: جی۷ نمی‌تواند مغز جهان واقعی را شستشو دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین به بیانیه جی۷ درباره این کشور و «تهدید خواندن پکن» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشورهای جی۷ نمی‌توانند با زدن برچسب «تهدید» و «ناقض قوانین بین‌المللی» به پکن، بقیه جهان را «فریب» بدهند.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در جریان اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما ژاپن، چین را بزرگ‌ترین چالش امنیتی جهان خوانده بود.

چونینگ در توییتی نوشت: برخی اعضای جی۷ چین را «بزرگ‌ترین تهدید امنیت و رفاه جهان» خوانده‌اند؛ واقعا اینطور است؟ جهان واقعی را نه می‌توان گول زد و نه ذهنش را شستشو داد. دیپلمات چینی همچنین یادآور شد که پکن «موتور درجه یک اقتصاد جهان است و بیشتر از تمام کشورهای جی۷، به رشد اقتصادی کمک کرده و اصلی‌ترین شریک تجاری بیش از ۱۴۰ کشور جهان است و علاوه بر این، دومین حامی بزرگ اقدمات صلح‌بانی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.»

وی تاکید کرد: اگر چین تهدید است، پس برخی اعضای جی۷ که برای جنگ به کشورهای مستقل می‌روند، دولت‌های مشروع خارجی را سرنگون می‌کنند، از معاهدات چندجانبه خارج می‌شوند و کشورهای دیگر را با قطع زنجیره تامین تحت فشار می‌گذارند، چه چیزی هستند؟

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با انتشار نموداری، تعدادی از معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی که آمریکا به‌تازگی از آن خارج شده را به نمایش گذاشت که از جمله آن می‌توان به یونسکو، سازمان بهداشت جهانی، توافق پاریس و پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌‎برد اشاره کرد.

هوآ همچنین یادآور شده که ۲۰۱ جنگ از ۲۴۸ نبرد مسلحانه‌ای که حد فاصل سال‌های ۱۹۴۵ و ۲۰۰۱ رخ داده را واشنگتن آغاز کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1233013

مهمترین اخبار ایران و جهان: