نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 16:51

نام‌نویسی 4500 نفر برای شرکت در دور جدید مسابقات قرآن مشکات

دبیر برگزاری مسابقات قرآن مشکات گفت: امسال رشته مناجات‌خوانی به رقابت‌ها افزوده شد و طی 8 روز 4500 نفر برای حضور در رقابت‌ها نام‌نویسی کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت خبرگزاری فارس نشست جمع‌بندی و تشریح ابعاد مسابقات ملی و مردمی قرآن کریم مشکات در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با حضور حجت‌الاسلام مجتبی محمدی امام جمعه کوهسار و مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات، محمدحسین سبزعلی رئیس کمیته فنی مشکات و حسین نام آوران خیر قرآنی برگزار شد.

در این نشست محمدی درباره هدف برگزاری مسابقات مردمی مشکات گفت: ترویج فعالیت‌های قرآنی و فراهم آوردن زمینه‌ای جهت انس بیش از بیش با مفاهیم تعالی بخش و انسان ساز قرآن کریم، ایجاد فضای رقابت سالم در بین جوانان قرآنی ایران اسلامی، ارتقاء سطح فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در سطح حوزه موسسات قرآنی مردمی شناسایی ظرفیت‌های قرآنی موجود در ایران اسلامی است.

وی ادامه داد: ارتباط و تعامل با نیروهای قرآنی و فعال در کشورمان و شناساندن ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران، تشویق و ترغیب قرآن آموزان مستعد به فراگیری آموزه‌های دینی و قرآنی و بکارگیری این آموزه‌ها در زندگی فردی و اجتماعی از اهداف برگزاری این مسابقات است.

مدیر عامل موسسه مشکات زمان شروع ثبت‌نام مسابقات مردمی مشکات در سطح سراسری را از اول خرداد عنوان کرد و گفت: ثبت‌نام تا ۲۵ خردادماه ادامه دارد، به گفته مقام معظم رهبری در اختتامیه مسابقات قرآن کریم در سال ۱۳۷۷ فرمودند «باید قهرمانان قرآنی را احترام کنید.» شعار امسال مسابقات مشکات قرار گرفته است.

محمدی درباره زمان شروع رسمی مسابقات افزود: مسابقات از اول تیرماه به صورت ترکیبی مجازی و حضوری شروع می‌شود، مراحل ابتدایی به صورت مجازی است و مرحله نهایی به صورت حضوری از ۲۷ الی ۳۰ مردادماه برگزار می‌شود.

وی به رشته‌های متمایز با سال قبل اشاره کرد و گفت: رشته حفظ امسال از ۵، ۱۰، ۱۵ و حفظ کل شروع می‌شود، به دلیل اینکه افراد تازه کار در این رشته بتوانند در مسابقات شرکت نمایند و مورد تشویق واقع شوند.

مدیرعامل موسسه مشکات رشته جدید مناجات خوانی فارسی را از رشته‌های جدید مسابقات امسال عنوان کرد و افزود: با تصویب، تأیید و رأی شورای راهبری مسابقات مشکات، رشته مناجات خوانی فارسی را به رشته‌ها اضافه کردیم و تا حالا که حدود ۸ روز از نام نویسی مسابقات گذشته است، نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته‌های مختلف ثبت نام کردند.

محمدی به برگزاری مسابقات در مجتمع فرهنگی تفریحی ایثار واقع در کوهسار اشاره کرد و گفت: افرادی که به مرحله نهایی ورود پیدا می‌کنند، همراه خانواده خود به مجتمع ایثار دعوت می‌شوند و مسابقات زیر نظر ستاد عالی مسابقات جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی مردمی بودن این مسابقات را اذعان کرد و افزود: ما برای برگزاری این مسابقات از هیچ ارگان دولتی هزینه‌ای دریافت نکردیم، حتی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها قول دادند که به این مسابقات کمک‌های مالی به کنند، اما تا کنون این اتفاق نیوفتاده است و مسابقات مشکات توسط مردم و خیرین قرآنی برگزار می‌شود.

مدیرعامل موسسه مشکات به برگزاری ۴۲ کلاس تخصصی هر هفته در استان‌های تهران و البرز اشاره کرد و گفت: کلاس‌هایی در رشته‌های مختلف تحت نظارت استاد سبزعلی برگزار می‌شود و در این کلاس‌ها هدف ما پرورش شاگردان و تبدیل کردن آن‌‌ها به اساتید برجسته قرآنی است.

محمدی افزود: پس از اینکه شاگردان به درجه استادی رسیدند، کلاس‌هایی تحت عنوان نهضت قرآن آموزی برگزار می‌شود که اساتید جدید در آنجا به فعالیت می‌پردازند. در استان تهران ۱۹ کلاس و در استان البزر ۱۰ کلاس نهضت قرآن آموزی تشکیل شده است.

وی در پایان سخنان خود به جوایز شرکت‌کنندگان مسابقات مشکات اشاره کرد و گفت: جوایز مسابقات در بخش کشوری رشته حفظ کل قرآن کریم به نفر اول ۲۰، نفر دوم ۱۷ و۵۰۰ و نفر سوم ۱۵ میلیون، رشته حفظ ۱۵ جز قرآن کریم نفر اول ۱۵، نفر دوم ۱۲و۵۰۰ و نفر سوم ۱۰ میلیون، رشته حفظ ۵ جز قرآن کریم نفر اول ۷، نفر دوم ۶ و نفر سوم ۵ میلیون، رشته ترتیل قرآن کریم نفر اول ۱۰، نفر دوم ۸ و نفر سوم ۶ میلیون، رشته قرائت تقلیدی قرآن کریم نفر اول ۱۰، نفر دوم ۸ و نفر سوم ۶ میلیون، رشته مفاهیم قرآن کریم نفر اول ۵، نفر ۴ و نفر سوم ۳ میلیون، رشته مناجات خوانی نفر اول ۱۰، نفر دوم ۸ و نفر سوم ۶ میلیون تومان اهدا می‌شود.

سبزعلی در بخش دیگر نشست، درباره مسابقات در بخش اذان گفت: در سال‌های گذشته برخی افراد در این بخش نوآوری‌هایی داشتند که ابداعات خوبی نبود، به همین علت در این بخش ۱۰ اذان از ۶ قاری ایرانی به اسم سبزعلی، سعیدیان، پناهیان، غفاری، کرمی و رضیعی و ۴ قاری مصری طنطاوی، طوخی، غلوش و ابوزید برگزیده شده است که شرکت کنندگان از بین این موارد انتخاب و در مسابقات شرکت می‌کنند.

رئیس کمیته فنی مشکات در رابطه با سن شرکت کنندگان بیان کرد: رشته قرائت تقلیدی قرآن کریم برای برادران زیر ۱۶سال است ولی باقی رشته‌ها قرائت اذان، مفاهیم قرآن کریم و مناجات خوانی فارسی در دو مقطع سنی زیر ۱۶سال و بالای ۱۶ سال برگزار می‌شود.

سبزعلی در پایان سخنان خود افزود: امیدواریم که افراد زیادی در این مسابقات شرکت کنند و بواسطه‌ آن‌ها پرچم قرآن به اهتزاز دربیایید.

حسین نام‌آور خیر قرآنی در ادامه نشست به اهداف مسابقات اشاره کرد و گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری اهداف این مسابقات برای ترویج فرهنگ قرآن، ایجاد قرائت‌های سالم بین جوانان، شناسایی ظرفیت‌های قرآنی، تشویق و ترقیب قرآن دوستان و بکارگیری این اهداف در زندگی است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1250113

مهمترین اخبار ایران و جهان: