نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 20:58

هاوانا حضور نظامی خارجی در آمریکای لاتین را تکذیب کرد

معاون وزیر امور خارجه کوبا امروز در واکنش به گزارش‌های ادعایی رسانه‌های غربی تصریح کرد: هاوانا هرگونه حضور نظامی خارجی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، پس از رسانه ای شدن گزارش نشریه پولیتیکو در روز شنبه هفته پیش مبنی بر ادعای دولت آمریکا در خصوص جاسوسی چین از واشنگتن از طریق پایگاهی در کوبا، «کارلوس فرناندز د کوسیو» (Carlos Fernández de Cossio) معاون وزیر امور خارجه کوبا امروز این گزارش را «کاملاً دروغین و بی‌ اساس» خواند و آن را خبرسازی آمریکایی توصیف کرد.

معاون وزیر امور خارجه کوبا در این خصوص ادامه داد: این خبر ساختگی به معنای توجیه تحریم اقتصادی چند دهه ای واشنگتن علیه هاوانا است.

«کارلوس فرناندز د کوسیو» اضافه کرد که کوبا هرگونه حضور نظامی خارجی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب را رد می کند.

شنبه هفته پیش، یک رسانه غربی ادعاهایی را در خصوص جاسوسی چین از آمریکا مطرح کرد.

نشریه پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که چین از طریق پایگاهی در کوبا از آمریکا جاسوسی می کند.

این رسانه آمریکایی به نقل از این مقام دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نوشته بود که این موضوعی است که دولت بایدن به ارث برده است.

پولیتیکو نوشت که این مقام کاخ سفید تاکید کرده است که این پایگاه جاسوسی چین در کوبا از قبل وجود داشته و در دوره دولت بایدن ایجاد نشده است.

این مقام آمریکایی گفت که تلاش چین برای جاسوسی از آمریکا به یک نگرانی مداوم تبدیل شده است و آمریکا در حال انجام اقداماتی برای رسیدگی به آن است.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به گزارش نشریه واشنگتن‌پست درباره برنامه پکن جهت تاسیس پایگاه جاسوسی در کوبا، گفت که چنین موضوعی صحت نداشته و او از چنین برنامه‌ای بی‌ اطلاع است.

وی در واکنش به این گزارش گفت: همه می‌ دانند که آمریکا در تعقیب سایه‌ ها و مداخله در امور داخلی سایر کشورها تبحر دارد. واشنگتن سال‌ ها به طور غیرقانونی خلیج گوانتانامو در کوبا را برای فعالیت‌ های مخفیانه اشغال و بیش از ۶۰ سال دسترسی به کوبا را مسدود کرده بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1275913

مهمترین اخبار ایران و جهان: