نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 12:18

ضدحملات بهاری؛ آسمان‌ریسمانِ خیالی کی‌یف برای گسترش جنگ اوکراین

یک نشریه آمریکایی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره ضدحملات بهاری اوکراین که مدت‌ها به پروپاگاندای کشورهای غربی بدل شده، نوشت که رژیم کی‌یف درباره موفقیت این حملات تردید دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسپوتنیک به نقل از یک نشریه آمریکایی نوشت که به‌رغم بوق و کرنای رسانه‌ای غرب درباره ضدحملات بهاری اوکراین، مقامات رژیم کی‌یف درباره این حملات نظر متفاوتی دارند.

به نوشته اسپوتنیک، برخی از مقامات ارشد کی‌یف در پشت درهای بسته با آنچه لحنی «بسیار واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه» توصیف شده، درباره این حملات اختلاف نظر و اذعان دارند که ارتش اوکراین احتمالا قادر نیست تا در مناطق تحت کنترل روسیه در زاپروژیا و خرسون و همچنین دونتسک و لوهانسک، پیشروی محسوس یا موفقیت قابل توجهی داشته باشد؛ دست کم این اتفاق امسال محتمل نیست.

رژیم دست‌نشانده کی‌یف که غرب در جنگ نیابتی خود علیه روسیه از آن استفاده ابرازی می‌کند، ظاهرا می‌ترسد که ناکامی‌اش از برآوردن انتظارات در میدان نبرد و پیشروی در خطوط مقدم، تمایل و اشتیاق غرب را برای ارسال کمک مالی و نظامی برای آنها کاهش دهد. علاوه بر این، هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی نه تنها غربی‌ها را تهییج می‌کند تا درباره ثمره حمایت از دست‌نشانده‌های خود در کی‌یف، مطالبه‌گری کنند بلکه باعث خواهد شد تا فشار بر کی‌یف برای موافقت با مذاکرات صلح با مسکو تشدید شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به‌تازگی برای دریافت سلاح بیشتر از جانب غرب پیش از آغاز ضدحملات، داستان‌سرایی کرد و گفت که کی‌یف به «کمی زمان بیشتر» نیاز دارد. این درخواست درحالی مطرح شده که اعضای ناتو همین حالا هم میلیاردها دلار کمک نظامی در قالب تانک، زره‌پوش، موشک، موشک‌انداز، مهمات و پهپاد برای اوکراین تامین کرده و انگلیس نیز اخیر نسبت به ارسال موشک دوربرد «سایه طوفان» به کی‌یف، ابراز آمادگی کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر به کی‌یف، مدعی شد که واشنگتن «تا زمانی که طول بکشد»، قاطعانه از اوکراین حمایت خواهد کرد. یکی از مقامات کاخ سفید درباره ضدحملات احتمالی کی‌یف گفته که «ما نباید این ضدحملات را حیاتی و سرنوشت‌ساز توصیف کنیم»؛ اظهاراتی که البته در واقعیت، معنای معکوس داشته و این همان اتفاقی است که رخ خواهد داد؛ به عبارت دیگر، ضدحملات احتمالی و شاید خیالی کی‌یف که آمریکا به آن دل بسته، سرنوشت جنگ را تعیین خواهد کرد؛ ضدحملاتی که مقامات کی‌یف نسبت به موفقیت آن تردید دارند!

برخی مقامات آمریکا در جلسات محرمانه گفته‌اند که به باور آنها اگر کی‌یف امیدوار است تا «بتواند درخواستش برای کمک نظامی بیشتر، در کنگره و همچنین نزد مردم آمریکا خریدار داشته باشد، قطعا باید در میدان نبرد موفقیت‌هایی داشته و پیشروی کند.»

در سوی دیگر، یکی از مقامات اروپایی گفته است که «زمان‌بر شدن جنگ به نفع اوکراین نیست و روسیه در درازمدت دست بالا را دارد.»

پیش از این یک رسانه آسیایی در گزارشی نوشته بود که رژیم کی‌یف با پروپاگاندای ضدحملات بهاری، احتمالا روی راهبرد «دشمن‌ترسانی و تظاهر به تداوم جنگ» حساب باز کرده تا از این طریق بحران را به سطح یک «جنگ جهانی» برساند.

وزارت دفاع روسیه ۱۱ مه(۲۱ اردیبهشت) اعلام کرد که بیانیه‌ها و اخباری که خبرنگاران نظامی درباره پیشروی‌های اوکراین در خطوط مقدم در کانال‌های تلگرامی منتشر می‌کنند، با واقعیت همخوانی ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1208213

مهمترین اخبار ایران و جهان: