نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 14:06

خانه و مدرسه در ایام امتحانات به دانش آموزان آرامش هدیه دهند

کرج- رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: فصل امتحانات آغاز شده که در این ایام باید خانه و مدرسه به دانش آموزان آرامش هدیه دهند.

فرهاد منظوری در این گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فصل امتحانات پایان سال آغاز شده که در این ایام ضرورت دارد، خانه و مدرسه به دانش آموزان آرامش هدیه دهند تا این عزیزان کمترین استرس را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شاید به ندرت کسی پیدا شود که برای گذراندن امتحانات دچار هیچ استرسی نشود چون این یک امر طبیعی است، افزود: استرس یا اضطراب در زندگی همیشه مخرب نیسب بلکه سازنده است زیرا باعث حرکت بیشتر فرد در انجام کارمی شود.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز خاطرنشان کرد: همراهی والدین و کارکنان مدرسه برای مبارزه با استرس در طول سال تحصیلی به ویژه در ایام امتحانات به عنوان یک عامل مهم موفقیت دانش آموزان به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: دلیل اصلی استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درس‌ها نیست بلکه این مهم نتیجه تأثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و روان دانش آموزان است.

منظوری تصریح کرد: برای موفق شدن و پیشگیری از اضطراب باید به شیوه‌های صحیح مطالعه دقت کرد و از راهکارهای موفقیت در امتحانات بهره برد.

وی ادامه داد: والدین و دانش آموزان باید بکوشند در طول تحصیل به ویژه روزهای امتحان، محیط خانه آرام و ساکت باشد، زیرا آرامش روحی و روانی تأثیر زیادی در موفقیت تحصیلی دارد.

وی عنوان کرد: دانش آموزان موفق همواره از یک برنامه منجسم برای مطالعه خود استفاده می‌کنند چون می‌دانند برنامه‌ریزی برای مطالعه درس‌ها مانند ساختن یک پازل است که باید با دقت و تمرکز انجام شود. داشتن برنامه برای مطالعه در کنار داشتن تمرکز موجب ایجاد انگیزه و کاهش استرس در هنگام مطالعه می‌شود.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز افزود: معمولاً کسی که دچار استرس می‌شود به زیان خود رفتار می‌کند چون عملاً درصدی از دانسته‌های خود را به خاطر استرسی که دارد نمی‌تواند به خاطر بیاورد.

وی در ادامه به راه حل‌های عملی کاهش اضطراب امتحان اشاره کرد و گفت: مطالعه و مرور بیشتر و تقویت بنیه علمی، پایین آوردن سطح انتظار، پذیرش توانمندی‌های خود، توجه به نکات مثبت و موفقیت‌های گذشته و برطرف کردن ضعف بنیه علمی از جمله این راهکارهای مهم است.

منظوری بیان کرد: برای آغاز مطالعه درس‌ها در ابتدا به قرائت دعای مطالعه توجه کنند به گونه‌ای که قبل از شروع درس وضو بگیرند و با نام خداوند یکتا، ذکر صلوات و دعای مطالعه «اللهم اخرجنی من الظلمات الوهم و اکرمنی بنورالفهم افتح علینا ابواب رحمتک وانشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین» که به معنای «خدایا مرا بیرون آور از تاریکی‌های وهم و به نور فهم گرامی ام بدار، خدایا درهای رحمت را به روی مابگشا و خزانه‌های علومت را بر ما بازکن به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان است» را بخوانند.

وی همچنین داشتن برنامه‌ریزی، خواب کافی، غذای مناسب و سالم، استراحت کردن بین مطالعه درس‌ها، انتخاب مکان ثابت برای مطالعه کردن، مثبت اندیشی و داشتن آرامش، پرهیز از کارهای غیر ضروری همانند تماشای فیلم و بازی نکردن حتی با تلفن همراه و رایانه را برای نداشتن استرس در ایام امتحانات را مهم و ضروری دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224813

مهمترین اخبار ایران و جهان: