نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 14:51

لاوروف: آماده مذاکره صلح هستیم اما نه با هر کسی

وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس که امروز منتشر شد، اتهام مخالفت کشورش با مذاکره در موضوع جنگ اوکراین را رد کرد، اما گفت این مذاکره با هر طرفی قابل انجام نیست.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «مخالف مذاکره نیستیم» اظهارات جدید وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس با تاکید بر اینکه این مذاکره با کسانی انجام خواهد شد که خواهان عدالت در روابط روسیه و اوکراین و «به دنبال توقف سیاست غرب در استفاده از کی‌یف به عنوان ابزار جنگ علیه مسکو هستند». 

لاوروف این اظهارات را در رد ادعای وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در داووس مبنی بر این که روسیه مخالف مذاکره است بیان کرد و گفت روسیه همواره تاکید کرده آماده گفت‌وگو درباره هر پیشنهاد جدی است که شامل بحث درباره «وضعیت واقعی، منشاء آن و دستیابی به راه‌حل است». او تاکید کرد «راه‌حل باید تضمین‌کننده منافع مشروع و ملی روسیه و مردم اوکراین باشد».

اخیراً معاون وزیر خارجه روسیه میخائیل گالوزین در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن یادآوری فرمان رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در ممنوعیت مذاکرات با روسیه گفت «مسکو هیچ اراده سیاسی برای صلح چه در اوکراین و چه در غرب نمی‌بیند». 

گالوزین گفت در هر مذاکره‌ای باید وضعیت بی‌طرف (حائل و خارج از ناتو) و عاری از هسته‌ای اوکراین، غیرنظامی‌سازی و نازی‌زدایی این کشور و به رسمیت شناختن واقعیت‌های جدید سرزمینی آن و رعایت حقوق شهروندان روس زبان که در آنجا زندگی می‌کنند، تضمین شود. 

وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین و منطقه غرب آسیا به نیویورک سفر کرده، در مصاحبه با شبکه آمریکایی افزود مسکو از سال ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۸ در حال هشدار به شرکای غربی درباره گسترش ناتو بوده است.

نقشه گسترش ناتو از سال ۱۹۴۹؛ رنگ زرد کشورهای خواستار الحاق شامل اوکراین

به گفته وی، «علیرغم تمام وعده‌هایی که ائتلاف ناتو به بوریس یلتسین، رئیس‌جمهور پیشین روسیه و میخائیل گورباچف، رئیس‌جمهور شوروی داده بود، پنج موج گسترش ناتو تا رسیدن آن به مرزهای فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۱ رخ داد». او در پایان وعده‌های غرب را «کاملاً بی‌اعتبار» توصیف کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1647113

مهمترین اخبار ایران و جهان: