نیوز سیتی!
24 بهمن 1402 - 16:27

عملکرد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ از افزایش 137 هکتاری گلخانه‌ها تا تولید ماهیان گرم‌آبی

نشست تعاملی امامان جمعه سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد با رئیس سازمان جهاد کشاورزی برگزار و گزارشی از عملکرد این دستگاه ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج دومین نشست تعاملی امامان جمعه سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد با رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان برگزار شد.

در این نشست که با حضور نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یاسوج و همچنین معاون اقتصادی استاندار برگزار شد، ائمه جمعه خواستار گزارش اقدامات دولت در حوزه اقتصادی شدند که عسکری به آنها پاسخ داد در این نشست حوزه کشاورزی را که عملکرد پرباری رقم خورد را مطرح می‌کنیم و در نشست‌های بعدی سایر حوزه‌ها از جمله صنعت و گردشگری مطرح می‌شوند.

معاون اقتصادی استاندار افزود: حقیقتا در بخش کشاورزی این استان و در دولت جدید، تحولات چشمگیری به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها به وجود آمده است که جای قدردانی ویژه از ریاست سازمان جهاد کشاورزی و همکاران او دارد.

عسکری گفت: این نوید را می‌دهم که تا دو تا سه سال آینده تغییرات و تحولات بخش کشاورزی، در چهره و سیمای استان ملموس خواهد شد چرا که با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کار در این بخش شروع شده و بسیاری از این تلاش‌ها نیز به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه کارنامه استان و دولت در بخش کشاورزی روشن و امیدبخش است، تصریح کرد: افتتاح نخستین کارخانه خوراک آبزیان، در دست احداث بودن چندین کارخانه خوراک آبزیان و دام، آماده شدن زیرساخت‌های تولید در پنج شهرک گلخانه‌ای، احداث ۲ زنجیره بزرگ مرغ، اضافه شدن ۱۶ هزار تن فضای جدید سردخانه‌ای، احیای ده‌ها واحد راکد از جمله کارخانه آب‌میوه‌گیری شهدناب و چندین اقدام بزرگ و زیرساختی در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، کارهای کوچکی نیستند و انتظار ما از ائمه جمعه، تبیین این خدمات به مردم است.

امام جمعه دهدشت با برشمردن برخی اقدامات خوب بخش کشاورزی، سفر وزیر جهاد کشاورزی را فرصتی خوب برای رسیدگی به برخی مطالبات از جمله سد آبریز دانست و گفت: با بهره‌برداری از این سد هزاران هکتار زمین دیم، آبیاری می‌شود و موجب افزایش تولید و ایجاد اشتغال خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی ائمه جمعه نیز گفت: زحمات و اقدامات خوب بخش کشاورزی در استان ملموس است.

سایر امامان جمعه نیز مهمترین خواسته‌های مردم مناطقشان را در بخش کشاورزی مطرح کردند.

در ادامه این نشست، سید علی معتمدی‌پور گفت: برخی موانع و مشکلات فعلی مردم در بخش کشاورزی در سطح اختیارات من و حتی استاندار و معاونینش نیست اما تا جایی که به وظایف ما برمی‌گشت تلاش کردم از روز اول تا الان به جای درمان موقت و مُسٓکن، نقایص این حوزه را شناسایی و ریشه‌ای درمان کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، توجه به زیرساخت‌ها را راز مدیریت متفاوتش بر این بخش خواند و افزود: تا قبل از این دولت به زیرساخت‌های حیاتی همچون سردخانه‌ها، خوراک ماهی و آبزیان، زنجیره‌های تولید، مجتمع‌های بزرگ تولیدی، شهرک‌های گلخانه‌ای و دامپروری نمی‌شد اما همه شما در جریان اقدامات انجام شده در این دو سال هستید و معاون استاندار نیز برخی از آنها را اشاره کرد.

وی افزود: وقتی می‌گوییم درمان ریشه‌ای یعنی اینکه هر ساله سیب تولیدی این استان در سردخانه‌ای اجاره‌ای خارج از استان ذخیره می‌شد و بعد با هزینه گزاف به استان برمی‌گشت اما امسال برای اولین بار، بیش از ده هزار تن از سیب استان در درون استان ذخیره شد و گردش مالی آن به جیب کشاورزان و مردم همین استان رفت.

معتمدی‌پور ادامه داد: در حوزه شیلات که بیشترین گردش مالی را دارد، ۷۰ درصد این گردش مالی برای خرید خوراک ماهی از استان خارج می‌شد اما در همین ماه نخستین کارخانه تولید غذای ماهی به بهره‌برداری رسید و دو کارخانه دیگر در کمتر از یکسال به مدار تولید وارد می‌شوند و علاوه بر اثرات معمول آن موجب ایجاد ارزش افزوده و گردش مالی در درون استان می‌شود‌.

وی گفت: تاکنون برای تامین کمبود مرغ در این استان، برنامه‌ای جز واردات از سایر استان‌ها نبود اما در این دولت، دو زنجیره بزرگ مرغ که نیاز استان را به صورت ریشه‌ای تامین می‌کنند در دستور کار قرار گرفت و یکی از آنها به زودی افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌های گلخانه‌ای نیز اقدامی مشابه صورت گرفت، و ۱۳۷ هکتار ظرفیت احداث گلخانه جدید در اختیار کشاورزان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، گفت: در حوزه صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز برای حمایت از بیماران استان، یک کارخانه لیموخشک‌کنی در حال احداث است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی احداث ۱۲ مجتمع پرورش ماهیان گرم آبی در مناطق گرمسیری، پرورش ماهی در قفس و پشت سدها را از دیگر اقدامات جدید خودش و همکارانش خواند و گفت: تاکنون به ظرفیت ماهیان گرم‌آبی توجهی نشد و ظرفیت این استان قبل از این دولت فقط در ماهیان سردابی بود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کار عمرانی با اقتصادی تفاوت دارد و یکی از دشواری‌های کار ما، پیدا کردن متقاضیان اهلیت‌دار است که هم متقاضی باشند هم کننده کار باشند و از طرفی نیز محدودیت‌های تسهیلاتی برای ما یک مانع بوده و گرنه پیشرفت‌های بیشتری را شاهد بودیم.

معتمدی‌پور با قدردانی از حمایت‌های امامان جمعه و نقدها و تذکرات آنها گفت: تحولات ایجاد شده و در دست اجرا در دو سال آتی خودش را نشان می‌دهد و این رویه را ادامه خواهیم داد.

در پایان این نشست، آیت‌الله حسینی، امام جمعه یاسوج و نماینده ولی‌فقیه در استان نیز با بیان اینکه کارهای امیدبخشی در کشاورزی این استان رقم خورد، گفت: قبل از انقلاب ما چیزی به اسم کشاورزی نداشتیم اما اکنون کارهای خوبی شده و کشاورزی ما رونق گرفته است.

آیت‌الله حسینی افزود: تعامل خوبی میان متولیان بخش کشاورزی و ائمه جمعه وجود دارد و استفاده از نظرات امامان جمعه و بیان خدمات دولت و مطالبات منطقی مردم، کاری ارزشمند است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1670313

مهمترین اخبار ایران و جهان: