نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 12:14

تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی تا عید فطر ادامه دارد/ 10 تن گوشت مرغ از چرخه مصرف خارج شد

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی به منظور نظارت بر بهداشت و سلامت فراورده‌های خام دامی در مراکز تولید، عرضه و نگه‌داری این مواد از 13 اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا عید سعید فطر ادامه دارد.

محمد اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، گفت: این طرح با توان عملیاتی ۲۶ اکیپ ثابت و سیار از پرسنل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به منظور نظارت بر بهداشت و سلامت فراورده‌های خام دامی در مراکز تولید، عرضه و نگه‌داری این مواد از ۱۳ اسفندماه سال گذشته در استان همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا عید سعید فطر ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بازرسان فراورده‌های خام دامی این اداره کل در ۱۰ شهرستان و ستاد مرکزی از آغاز این طرح تا ۱۴ فروردین ماه سال‌جاری از کشتار ۲۰ هزار و ۳۰۶ رأس انواع دام شامل گاو، گوساله و گوسفند به وزن تقریبی بیش از ۵۷۷ تُن را در کشتارگاه‌های سطح استان بازدید و سلامت این لاشه‌ها را تأیید کرده‌اند.

معدوم‌سازی ۱۶۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش خوراکی غیرقابل مصرف

وی افزود: بیش از یک‌هزار و ۶۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش خوراکی غیرقابل مصرف نیز در این مدت از کشتارگاه‌های دامی استان ضبط و معدوم شده است.

اسدی همچنین با اشاره به وجود سه کشتارگاه صنعتی طیور در استان، افزود: در این مدت در کشتارگاه‌های طیور نیز بیش از ۸۹۰ هزار قطعه مرغ به وزن تقریبی بیش از یک میلیون و ۹۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم کشتار و گوشت آن استحصال شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

خروج ۱۰۶۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ غیربهداشتی از چرخه مصرف

وی گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ غیرقابل مصرف در این مدت در کشتارگاه‌های طیور استان از چرخه مصرف خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه بیان کرد: در طول مدت اجرای این طرح پنج هزار و ۴۵۸ بازدید از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی شامل قصابی، مرغ و ماهی‌فروشی، رستوران و ... انجام شده است که بر این اساس یک‌هزار و ۸۷۱ کیلوگرم انواع فراورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف نیز معدوم شده است.

تشکیل ۳۵ فقره پرونده برای افراد متخلف

وی افزود: در راستای برخورد با متخلفین حوزه عرضه فراورده‌های خام دامی ۳۵ فقره پرونده در محاکم قضایی برای افراد متخلف گشوده شده و در حال طی کردن روند قضایی است.

اسدی اظهار داشت: روند نظارت بر بهداشت و سلامت فراورده‌های خام دامی از وظایف اصلی دامپزشکی است که در طول سال توسط بازرسان این اداره کل انجام می‌شود و این طرح به صورت یکپارچه به منظور نظارت بیشتر بر تولید و عرضه مواد پروتئینی در ایام خاص مانند نوروز و ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1131357

مهمترین اخبار ایران و جهان: