نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 13:53

برزیل نقض تمامیت ارضی اوکراین را محکوم کرد

رئیس جمهور برزیل ضمن محکوم کردن نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، بار دیگر خواستار میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ این کشور با روسیه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از انتقادات شدید کشورهای غربی از اظهارات «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل مبنی بر طولانی‌شدن جنگ اوکراین توسط اروپا و آمریکا، او مجبور به محکوم کردن این درگیری‌ها شد.

داسیلوا امروز (چهارشنبه) نقض تمامیت ارضی اوکراین در جریان عملیات نظامی ویژه روسیه را محکوم کرد و بار دیگر خواستار میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ در این کشور شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی طی مراسم ناهار کاری با «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی، گفت که گروهی از کشورهای بی‌طرف باید برای کمک به صلح بین روسیه و اوکراین گردهم آیند.

رئیس جمهور برزیل روز دوشنبه نیز میزبان «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بود که لاوروف در این دیدار از تلاش‌های داسیلوا در مسیر صلح تشکر کرد و گفت که دو کشور نظرات مشترکی در مورد جنگ یک ساله اوکراین دارند.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید، داسیلوا را به «ترویج طوطی‌وار مواضع روسیه و چین بدون توجه به حقایق» متهم کرده و مدعی شد که «لحن لولا بی‌طرفانه نبود».

طبق این گزارش، یک منبع مطلع در واشنگتن می‌گوید که مقامات آمریکایی به‌طور خصوصی نارضایتی کاخ سفید را به همتایان برزیلی خود در مورد انتقاد وی از ارائه تسلیحات به اوکراین، به‌وضوح بیان کرده‌اند.

پیش از این، رئیس جمهور برزیل با اعلام آمادگی این کشور برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین، از آمریکا خواست که به‌جای دمیدن در آتش درگیری‌ها، بر ترویج صلح تمرکز کند. (جزئیات بیشتر)

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159757

مهمترین اخبار ایران و جهان: