نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 15:15

مبتلایان به آسم همه ساله واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی تزریق واکسن آنفلوانزا به بیماران مبتلا به آسم را توصیه کرد.

 طوبا مؤمن دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: بر اساس مطالعه‌ای که در کلانشهر تهران انجام گرفت، مشخص شد که از هر سه کودک در تهران یک نفر مبتلا به آسم می‌شود، این مطالعه روند افزایشی بیماری آسم را نشان می‌دهد که در کلانشهرهای دیگر از جمله اصفهان و مشهد نیز قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری آسم در کودکان پسر و در سنین بزرگسالی در بانوان بیشتر قابل مشاهده است، افزود: طی ۲۰ الی ۳۰ سال اخیر شاهد افزایش بیماری‌های آلرژیک در تمام کشورها و نقاط جهان هستیم که هم اکنون تعداد مبتلایان به آلرژی به بالای ۳۳۰ میلیون نفر می‌رسد.

مؤمن با اشاره به عوامل ایجادکننده بیماری آسم گفت: این بیماری علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی همچون آلودگی هوا، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، مواجهه با عوامل آلرژی در محیط‌های کوچک، دود سیگار و مواجهات شغلی اثرگذار خواهد بود.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با اشاره به اینکه آسم دارای اشکال مختلفی است و احتمال تبدیل آلرژی‌های فصلی در طولانی مدت به بیماری آسم نیز وجود دارد، بیان کرد: آلرژی درمان ندارد بلکه با دارو می‌توان علائم آن را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماران از زدن اسپری اجتناب می‌کنند، عنوان کرد: امروزه با اشکال جدیدی از درمان دارویی بیماران مبتلا به آسم مواجه هستیم که لازم است با مصرف درست و مقدار مناسب دارو عوارض را کاهش دهند، همچنین باید هر بیمار مبتلا به آسم یک درمان کنترل کننده روزانه و مراجعات مکرر و  تحت نظر پزشک خود را داشته باشد.

مؤمن با اشاره به بیماران آسمی یا کسانی که مبتلا به آرژیک فصلی هستند، توصیه کرد، افراد مبتلا به آلرژی نیاز است پس از قرار گرفتن در محیط ماسک بزنند، درب و پنجره‌ها را ببندند، لباس‌ها را تعویض و پس از مواجهه با عوامل محیطی حساس‌زا دوش بگیرند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1186113

مهمترین اخبار ایران و جهان: