نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 14:38

«عشق آباد» میزبان نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی

دومین نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی در حاشیه همایش بین‌المللی کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی در عشق آباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در حاشیه همایش بین‌المللی کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی در عشق آباد ترکمنستان اجلاس کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای این کشور و رومانی برگزار شد.

در چارچوب این جلسه نمایندگان آژانس «ترکمن‌اوتا‌ترانسپرت» با هیأت رومانی به ریاست «آدریان فاگیش» معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت و هماهنگ کننده کارگروه اجرای پروژه راهبردی کریدور حمل و نقل بین‌المللی دریای سیاه-خزر گفت‌وگو کرد.

طی این مذاکرات مسائل حمل و نقل باری بین دو کشور بررسی و در مورد توانمندی‌های نهادهای حمل و نقل دو کشور تبادل نظر و همچنین موضوع دریای سیاه-دریای خزر که در چارچوب آن پیش نویس توافقنامه بین دولت‌‌های ترکمنستان، رومانی، گرجستان و آذربایجان در مورد ایجاد و بهره‌برداری از این مسیر حمل و نقل باری در حال انجام است، مطرح شد.

این پروژه توسط رومانی و ترکمنستان در سال 2012 میلادی راه‌اندازی شد و هدف از آن ایجاد یک مسیر حمل و نقل چند وجهی (حمل و نقل دریایی/رودخانه‌ای و جاده‌ای/ریلی) بین اروپای مرکزی و شمالی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.

برای کشورهای آسیا و اقیانوسیه، این فرصت سودآوری برای استفاده از کریدور با بنادر «کنستانتا»، «پوتی»، «باکو/علیات» و «ترکمن‌باشی» است.

برای اجرای بدون مشکل حمل و نقل در مسیر دریای سیاه - دریای خزر، لازم است در قالب چهارجانبه در مورد روش‌های ساده برای صدور روادید، اظهارنامه‌های گمرکی و سایر اسناد الکترونیکی همراه، توافق شود.

اولین نشست کمیسیون حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان و رومانی در نوامبر سال گذشته برگزار شد.

در سال‌های اخیر تجارت بین دو کشور افزایش قابل توجهی داشته است. رومانی عمدتا تجهیزات، محصولات فلزی، دارو و تعدادی کالای دیگر را به ترکمنستان عرضه می‌کند و محصولات صنایع نساجی، سبک و شیمیایی، مصالح ساختمانی، فرآورده‌های نفتی و غیره را از این کشور وارد می‌کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1186013

مهمترین اخبار ایران و جهان: