نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 14:33

۹۹ درصد اراضی ملی دارای نقشه کاداستر و سند تک برگی است

اراک- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از مجموع ۱۳۶ میلیون هکتار اراضی ملی، ۹۹ درصد دارای نقشه کاداستر و سند تک برگی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، صفدر کشاورز ظهر سه شنبه در آئین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تلاش کرده همسو یا قوه قضائیه در اجرای سند تحول قضائی و برنامه‌های ابلاغی ریاست قوه قضائیه و برنامه تحولی سازمان ثبت اسناد تحول و استفاده از فناوری را در همه ابعاد و فرآیندهای اجرایی اقدام و به انجام برساند.

وی افزود: در حوزه ثبت شرکت‌ها؛ ثبت یک شرکت کاملاً به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد و استاندارد تعریف شده برای تعیین نام یک شرکت ۲۴ ساعت، برای ثبت تأسیس ۴۸ ساعت و برای ثبت تغییرات ۷۲ ساعت است که با توجه به روند ثبت الکترونیک این استانداردها مرتب رصد می‌شوند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: الان با این وضعیت که ثبت شرکت الکترونیکی انجام می‌شود برای بهبود این وضعیت پیش بینی ارتقا و باز طراحی سامانه ثبت شرکت‌ها با رویکرد هوشمندسازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تشکیل پرونده اجرایی الکترونیکی و از طریق دفاتر اسناد رسمی و ادامه فرآیند به صورت مکانیزه از طریق سامانه اجرا انجام می‌شود.

کشاورز ادامه داد: ۸۴۰۰ دفتر اسناد رسمی و ۴۷۰۰ دفتر ازدواج و طلاق در کشور وجود دارد که در این حوزه نیز تنظیم سند رسمی از سال ۱۳۹۲ به صورت الکترونیکی توسط سامانه ثبت الکترونیک اسناد انجام می‌گیرد و تکلیف و برنامه برای ارتقای سامانه و باز طراحی آن و استفاده از زیرساخت برای برون سپاری است.

وی خاطرنشان کرد: انجام نقل و انتقالات در بستر فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته و امید است تا مهرماه انجام شود.

کشاورز در حوزه املاک و اراضی گفت: از مجموع ۱۳۶ میلیون هکتار اراضی ملی، ۹۹ درصد دارای نقشه کاداستر و سند تک برگی هستند و یک درصد باقی مانده مواردی است که هنوز از سوی منابع طبیعی اجرای مقررات نشده یا پرونده‌ها اختلافاتی در اوقاف دارند.

۶۰ درصد اسناد دفترچه‌ای به تک برگی تبدیل شده است

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: در بسیاری از شهرها تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی از ۶۰ درصد عبور کرده است.

وی تصریح کرد: استان مرکزی در حوزه‌های مذکور اگر اعتباری نیاز داشته باشد تأمین می‌شود.برای تهیه حد نگار سازمان آمادگی دارد کمک لازم را برای تکمیل انجام دهد.

کشاورز در حوزه بافت زراعی با بیان اینکه یکی از تکالیف در فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه تکمیل حدنگار بوده است، گفت: هدف سازمان در این بخش به اتمام رساندن حد نگار است.

وی بیان کرد: در حوزه املاک وجود اسناد عادی و مشاعی دو مشکل در این حوزه هستند که در اسناد مشاعی قریب به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی وجود دارد که ۸۰ درصد آنها مشمول اصلاحات ارضی شدند.

کشاورز تاکید کرد: در حوزه زراعی تاکنون قریب به ۶ میلیون هکتار نقشه تولید و تثبیت شده و استان مرکزی ۳۰ درصد پلاک‌های مشمول را تعیین تکلیف کرده و برای باقی پلاک‌ها نیز باید برنامه ریزی صورت گیرد تا مقدمه‌ای برای تثبیت اراضی زراعی و صدور اسناد آنها شود.

به گزارش مهر در این آئین، «شهرام تقدم» تکریم و «حسین دلاوری» به عنوان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی معرفی شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1183113

مهمترین اخبار ایران و جهان: