نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 11:59

ملخ مراکشی به اصفهان نیامده است/ ملخ‌های بومی مشاهده شدند

اصفهان- کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تاکنون ملخ مراکشی در این استان مشاهده نشده است اما گزارش‌هایی از هجوم ملخ‌های بومی با پراکنش کم در برخی مناطق داشتیم.

اسماعیل موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون هجوم ملخ مراکشی (صحرایی) در استان‌های مجاور اصفهان گزارش نشده، اظهار داشت: در اصفهان نیز این نوع ملخ تاکنون مشاهده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ملخ‌های مراکشی (صحرایی) قدرت پرواز زیادی دارند و طغیان آنها با جمعیتی میلیونی است که مراتع را از بین می‌برند.

کارشناس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: اردیبهشت امسال بدلیل بارندگی‌ها و بهبود پوشش گیاهی مراتع، گزارش‌های محدود از مشاهده ملخ‌های بومی در شهرستان‌های مختلف استان داشتیم؛ ملخ‌هایی که قدرت پراکنش، انتشار و پروازشان کم است و اکنون نیازی به مقابله با آنها نیست.

موحدی خاطرنشان کرد: همکاران ما در گشت و پایش‌ها ملخ کوهان دار تاغ را در تاغ‌زارهای مناطق کویری را بصورت پراکنده مشاهده کردند.

وی اضافه کرد: ملخ کوهان دار از معضلات اصلی مراتع و عرصه‌های کویری است با وجود این طی یکی - دو سال اخیر گزارشی بحرانی از وجود این نوع ملخ نداشتیم.

کارشناس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: پیش‌تر ملخ شکم بادمجانی نیز در مبارکه، دهاقان و برخوار مشاهده شده که اگر مجدد گزارش شد با روش‌هایی که سازمان منابع طبیعی کشور تعیین کرده از طغیان آنها جلوگیری خواهیم کرد.

موحدی با اشاره به اینکه چندی پیش ملخ‌های بومی به ورزنه آمدند، گفت: در بازدیدی که از مراتع این شهرستان داشتیم این ملخ‌ها پراکندگی وسیعی داشت و بحرانی نبود.

به گزارش مهر، پیش از این مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به بارش‌های امسال در شبه جزیره عربستان، شرق آفریقا و جنوب کشور از احتمال هجوم ملخ صحرایی در اردیبهشت ماه به ایران خبر داده بود.

ملخ صحرایی می‌تواند روزانه پروازهای بلند تا ۲۰۰ کیلومتر داشته باشد و در صورت وجود باد موافق تا یکهزار کیلومتر پرواز کند؛ بنابراین یکی از علل خطرناکی ملخ صحرایی قدرت جابه‌جایی این آفت است. این آفت می‌تواند حدود ۳۰۰ تخم در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری خاک بگذارد که جمعیت تصاعدی را ایجاد می‌کند و به همه گیاهان حمله می‌کند حتی می‌تواند تیر چراغ برقی که از چوب است را تغذیه کند.

۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد. در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1191557

مهمترین اخبار ایران و جهان: