نیوز سیتی!
23 آذر 1401 - 14:46

موثر‌ترین اتصال فرهنگی حول محور کتاب تعریف می‌شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، این رویداد را بهانه‌ای برای توجه به مناظق روستایی و عشایری دانست .

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی نهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به ریاست یاسر احمدوند، چهارشنبه‌(23 آذر‌ماه) و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر‌کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

احمد‌وند درباره اهمیت جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب گفت: برگزاری این جشنواره نشان‌دهنده اهمیت موضوع فعالیت فرهنگی در روستا‌ها و عشایر و بهانه‌ای برای توجه به این مناطق است. معتقدم موثر‌ترین اتصال فرهنگی حول محور کتاب، تعریف می‌شود. اثر‌گذاری، تاثیر‌فرهنگی و توانایی برقراری ارتباط و توانایی در تولید کتاب از‌جمله مزایایی فرهنگی جامعه ایرانی است.
 
وی با تاکید بر اثر‌‌گذاری جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب افزود: جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب باید به‌عنوان کانون محوری دیگر برنامه‌های فرهنگی توسعه یابد. خود را تنها متولی برگزاری این رویداد نمی‌د‌انیم؛ به‌طور طبیعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به اثر‌گذاری این رویداد هم توجه داشته باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تغییر دیدگاه دستگاه‌ها نسبت به جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب گفت: از دستگا‌‌‌های اجرایی می‌خواهیم نگاهشان به این رویداد فرهنگی، تنها به برگزاری آن محدود نباشد؛ بلکه به ارائه ایده خلاقانه و اثر‌‌گذار نیز توجه داشته باشند.
 
احمد‌وند ادامه داد: درجریان تعامل با روستا‌ها در قالب جشنواره به این نکته رسیدیم می‌توان از ظرفیت کانون‌های فرهنگی، ورزشی و مذهبی این مناطق همچنین دهیاری‌های 38 هزار روستای کشور برای برنامه‌های فرهنگی کتاب‌محور بهره‌برداری کرد. توجه به ظرفیت‌ها و مزایای فرهنگی روستا‌ها و عشایر به‌ویژه سنت‌های فرهنگی، مانند قصه‌گویی، اساطیر افسانه‌ها، آداب و رسوم، بازی‌ها و صنایع خلاق در ارتقاء جایگاه جشنواره روستا‌‌ها و عشایر دوستدار کتاب موثر است.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه دقیق به روستا‌‌ها، آورده‌های فرهنگی بسیاری دارد که امید‌واریم با خلاقیت‌ها، شاهد برگزاری جشنواره متفاوتی در دوره نهم باشیم.

در ادامه این نشست جانعلی‌پور، مدیر‌کل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی درباره نهمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد: این جشنواره با هدف توجه جدی به روستا‌ها و عشایر در حوزه کتاب شکل گرفت. در برخی ادوار مشارکت روستا‌ها بسیار قابل توجه بود به‌طوری که آمار این مشارکت به 2000 روستا‌ها رسید؛ اما با شیوع ویروس کرونا، میزان مشارکت کاهش پیدا کرد و به 280 روستا رسید. اختتامیه هشتمین دوره جشنواره در هفت روستای برگزیده با استقبال و مشارکت قابل توجه مردم برگزار شد.          

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 910513

مهمترین اخبار ایران و جهان: