نیوز سیتی!
25 آذر 1401 - 17:31

تفاوتی میان استکبار شرق و غرب نیست

مشهد ـ آیت‌الله علم‌الهدی گفت: شعار «نه شرقی نه غربی به معنای قطع تعامل با شرق و غرب نیستد، تعامل می‌کنیم اما به هیچکدام وابسته نمی‌شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته ۲۵ آذر ماه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به شعار «نه شرقی نه غربی» که امام راحل در ابتدای انقلاب مطرح کردند، اظهار کرد: در انقلاب مقدس اسلامی، شعارهای متنوع و متعددی مطرح شد اما مؤسس بعضی از این شعارها، شخص امام (ره) بودند.

وی ادامه داد: یکی از این شعارها که از ابتدا در همه تظاهرات و مبارزات سیاسی با رژیم ستمشاهی بر زبان‌ها جاری می‌شد، شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» بود، این شعار به این معنا نیست که ایران اسلامی باید همه ارتباطات خود را با کشورهای دنیا در شرق و غرب عالم برهم بزند بلکه معنای این شعار این است که ما نه وابسته به شرق و نه وابسته به غرب خواهیم بود.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در جنگ اُحُد که کفار خطاب به مسلمانان شعار می‌دادند ما قدرت بت عُزّی را در پشتیبانی از خود داریم و شما ندارید، پیامبر اکرم (ص) دستور دادند که مسلمانان بگویند «اَلله مُولانا وَ لامُولاکُم» و این دستور پیامبر (ص) در جنگ احد یک پیام راهبردی به مسلمانان در طول تاریخ دارد.

وی با بیان این‌که بت در هر زمان به یک شکل درمی‌آید، گفت: گاهی در قامت نیروی نظامی، توان تبلیغاتی و قدرت اقتصادی و علمی است اما در هر شرایط، ملت‌های آزاده و خداجو، «الله» را دارند که مولا و پشتیبان آنان خواهد بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که این‌طور نیست که چین، روسیه و آمریکا دوست ما باشند، خاطرنشان کرد: همه این قدرت‌ها به دنبال جهان‎خواری هستند و در این مسیر نه به شرافت، نه به فضیلت و نه به معنویت نگاه ندارند و تنها به دنبال این هستند که همچون گرگ‌های درنده، دنیا را تکه پاره کنند.

وی یادآور شد: استکبار شرق با استکبار غرب تفاوتی ندارد و هر دو ممکن است زمانی با ما اظهار دوستی کنند اما در شرایطی که منافع آنان تأمین نشود، در یک صف قرار می‌گیرند.

با شرق و غرب تعامل می‌کنیم اما وابسته نمی‌شویم

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که ما به خدا وابسته هستیم و نباید به شرق و غرب توجه کنیم، تصریح کرد: این به معنای قطع تعامل با شرق و غرب نیستد، مذاکره می‌کنیم، حرف می‌زنیم، معامله و داد و ستد هم می‌کنیم، نفت می‌فروشیم و کالا می‌خریم اما وابسته به این‌ها نیستیم، روی قدرت هیچکدام این‌ها حساب نمی‌کنیم و آنچه مسلم است، این است که هم شرق و هم غرب با ما بد است.

وی با بیان این‌که هم غرب و هم شرق به‌دنبال کدخدایی و سلطه بر ملت‌ها هستند، یادآور شد: آن‌ها با ملت‌هایی عداوت و دشمنی دارند که برای اداره جهان برنامه داشته باشند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند، گام دوم انقلاب زمینه‌ساز فرج و ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداة) خواهد شد.

سازمان ملل، مزدورخانه آمریکا است

امام جمعه مشهد با بیان این‌که همه سیاست‌های استکباری جهان در این راستا سازماندهی شده تا با ملت ایران دشمنی شود، اظهار کرد: سازمان ملل، مزدورخانه آمریکا و محلی است که در قالب اخراج از سازمان زنان، به‌عنوان حقوق بشر یا عناوین دیگر، کشور را تحت فشار بگذارند زیرا پیام انقلاب اسلامی ایران به ابرقدرت‌های شرق و غرب این است که همه آن‌ها معدوم و نابود هستند و تنها عنصر با کفایت برای کفالت بشریت، وجود اقدس امام زمان (ع) است.

وی، اصطلاح «حجاب اجباری» را موضوعی القایی از سوی آمریکا دانست و گفت: آمریکا سعی در القای این عنوان دارد تا موضوع حجاب بانوان ما را یک امر حکومتی نشان دهد درحالی که در حقیقت، حجاب ما یک حجاب مردمی و منطبق با خواست ملت ایران است.

در احکام اسلام «اجبار» وجود ندارد

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: آقای بی‌دینی هم پیدا می‌شود که می‌گوید شعار «زن، زندگی، آزادی» شعار زیبایی است و از لباس خود خجالت نمی‌کشد؛ مردم باید به میدان بیایند و نشان بدهند که حجاب، خواست فرهنگی و خودخواسته این ملت است.

وی با تأکید بر این‌که در هیچیک از احکام اسلامی «اجبار» وجود ندارد، ابراز کرد: هیچکدام از فروع دین ما اجباری نیست و ما در احکام اسلام، اجبار نداریم، همانطور که هرگز فردی محاکمه نمی‌شود که چرا در ماه مبارک رمضان در خانه‌اش روزه خواری کرده بلکه وقتی این موضوع در جامعه رخ دهد، آن‌گاه فرد برای تجاهر به فسق و هنجارشکنی محاکمه می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 914413

مهمترین اخبار ایران و جهان: