نیوز سیتی!
26 آذر 1401 - 17:16

۷۰ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان کشف شد

دامغان- مدیرکل منابع طبیعی سمنان از کشف ۷۰ تن چوب تاغ قاچاق طی سال جاری خبر داد و گفت: اکثر این موارد از خودروهای عبوری سایر استان‌ها شناسایی و ضبط شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی بعد از ظهر شنبه در حاشیه بازدید از تاغ زارهای جنوب شهرستان دامغان با بیان اینکه تاغ یکی از گونه‌های ارزشمند برای جلوگیری از فرسایش بادی اطراف روستاهای حاشیه کویر محسوب می‌شود، ابراز داشت: علاوه بر تلاش برای حفظ تاغزارهای طبیعی که وجود دارند تاکنون بالغ بر ۱۱۳ هزار هکتار تاغ زار دست کاشت به نواحی بیابانی استان سمنان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی در نگهداری از تاغزارها وسیع بودن اراضی و کمبود نیرو است، افزود: با این وجود کشت‌های شبانه روزی در مناطق حساس نظیر دامغان و شاهرود مستقر هستند و با هرگونه تخلف و افراد سودجو به طور جد برخورد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان بابیان اینکه وجود تیم‌های گشت در مناطق حساس و همچنین محوری عبوری کشفیات قاچاق چوب را در استان با رشد دو الی سه برابر مواجه کرده است، ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان کشف شده است.

مرادی حقیقی ارزش این محموله‌های کشف شده را ۶۰ میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: اکثر این موارد کشفی از خودروهای عبوری سایر استان‌ها مورد شناسایی قرار گرفتند.

وی وجود گشت‌های مشترک منابع طبیعی با همکاری سایر نهادهای نظارتی را راهی مؤثر برای پیشگیری از تخلفات برشمرد و افزود: با توجه به نقش و اهمیت تا غزارها برای جلوگیری بروز خسارت به زیرساخت‌ها ضمن آنکه کاشت جنگل‌های تاغ زار ادامه خواهد داشت می‌طلبد تا سایر نهادهای ذیربط نیز در انجام این مهم همکاری لازم را با منابع طبیعی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، از ۱۲۳ هزار هکتار تاغ‌زار استان سمنان ۵۸ هزار هکتار آن در شهرستان دامغان قرار دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 916157

مهمترین اخبار ایران و جهان: