نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 10:14

گرد و خاک تا پایان هفته در آسمان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از امروز یکشنبه تا آخر هفته در سطح استان به خصوص مناطق شمال شرق و مرکز استان شاهد خیزش کانون‌های گرد و خاک هستیم که منجر به کاهش میدان دید و کیفیت هوا خواهد شد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ایجاد شرایط خیزش کانون‌های گرد و خاک همزمان با وزش بادهای فصلی در مناطق شرق استان اظهار داشت: از امروز یکشنبه تا آخر هفته در سطح استان به خصوص مناطق شمال شرق و مرکز استان شاهد خیزش کانون‌های گرد و خاک هستیم که منجر به کاهش میدان دید و کیفیت هوا خواهد شد.

وی افزود: وزش باد در کویر معلمان در مرز استان اصفهان و سمنان و نیز کویر ریگ جن در منطقه انارک نایین باعث خیزش کانون‌های گرد و خاک و انتقال ذرات با وزش باد به مناطق دیگر استان می‌شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای به لحاظ کاهش میدان دید گفت: رعایت اصول بهداشت سلامت در برابر ذرات گرد و خاک به خصوص برای گروه‌های حساس توصیه می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ روز،  روزهای ناسالم ناشی از گرد و خاک در اصفهان و شهرهای محدوده ثبت شده است.

وی با تأکید بر اینکه خشکی تالاب گاوخونی تهدید جدی برای گرد و خاک، فرونشست زمین و عدم تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است، تصریح کرد: خشک بودن تالاب اثرات زیان‌باری در بخش گردشگری دارد و اگر احیا نشود سبب شور شدن آب آن منطقه و پایین آمدن کیفیت و کمیت آب می‌شود، بنابراین باید احیا شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اینکه سالانه گرد و غبار در بخش‌های مختلف استان ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در این زمینه محیط زیست برای پیشگیری از تبدیل شدن تالاب به کانون گرد و خاک مطابق با آیین‌نامه حفاظت از تالاب اقدام شود و وزارت نیرو حق آبه تالاب را بدهد.

به گزارش فارس، هواشناسی اصفهان با توجه به وزش باد، گرد و خاک و به دنبال آن کاهش دید و کیفیت هوا هشدار زرد صادر کرد، بر اساس این هشدار از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس باید اجتناب شود.

مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه می‌شود.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1324257

مهمترین اخبار ایران و جهان: