نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 02:33

طالبان خواستار تسهیل صدور ویزای روسیه شد

وزیر خارجه طالبان از سفیر روسیه خواست تا صدور ویزای روسیه برای افغان‌ها تسهیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی طلوع نیوز روز شنبه به نقل از مقامات طالبان گزارش داد که «امیر خان متقی»، وزیر امور خارجه طالبان با «دیمیتری ژیرنوف»، سفیر روسیه در کابل دیدار کرده است.

گفته شده در این نشست «متقی» از سفیر روسیه خواست که صدور روادید روسیه برای تجار و شهروندان افغانستان تسهیل شود.

گزارش شده است که دو دیپلمات بر تشکیل نشست «چارچوب مسکو» در مورد افغانستان که در سال ۲۰۱۷ برای پیشبرد روند آشتی ملی تشکیل شد و شامل روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان. ازبکستان می‌باشد، تاکید کردند. امیرخان متقی خاطرنشان کرد که چنین جلساتی نقش مهمی در ایجاد هماهنگی در سطح منطقه‌ای دارد.

از سوی دیگر سفیر روسیه در شهر کابل پایتخت افغانستان از وزیر خارجه دولت موقت طالبان در نشست آتی مسکو در مورد این کشور «دعوت» کرده است.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان نشست‌های مسکو درباره افغانستان را برای هماهنگی در منطقه مهم خواند و ابراز امیدواری کرده که در دیدار از مسکو مناسبات دیپلماتیک دولت طالبان با روسیه گسترش یابد.

وزارت خارجه روسیه درباره تاریخ این نشست و دعوت از طالبان تا کنون رسماً اظهار نظری نکرده است.

در نشست قبلی چارچوب مسکو در مورد افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۲، روسیه از نمایندگان دولت طالبان به دلیل عدم ایجاد دولت «فراگیر سیاسی-قومی» دعوت نکرده بود.

در آن نشست منطقه‌ای نمایندگانی از ۱۰ کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان شرکت کردند.

تاکنون ۴ نشست منطقه‌ای تحت این عنوان در مسکو برگزار شده است.

وضعیت افغانستان از زمان آغاز حاکمیت طالبان چندان مساعد نیست و پیشتر برنامه جهانی غذا در افغانستان اعلام کرده است که به دلیل کمبود بودجه، مجبور شده است کمک‌های غذایی خود را به هشت میلیون شهروند افغانستان جیره‌بندی و قطع کند.

برنامه جهانی غذا در حساب توییترش نوشت که برای ادامه فعالیت در افغانستان به یک میلیارد دلار نیاز دارد، و تاکید کرد: «برنامه جهانی غذا، آخرین راه نجات آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها، از جمله زنان بیوه و خانواده‌های تحت سرپرستی زنان است.»

میلیون‌ها شهروند افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و کاهش یا قطع کمک‌های خارجی به افغانستان، بر زندگی شمار زیادی از آنان تأثیر منفی شدیدی خواهد گذاشت. همچنین شماری از خانواده‌ها به دلیل فقر و بیکاری فزاینده به کمک‌های نهادهای امدادرسان وابسته شده‌اند.

هفته گذشته نیز برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد اعلام کرده بود: تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵.۳ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی جدی مواجه هستند.

در حالی که حدود ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های اضطراری نیاز دارند، این نهاد سطح کمک به خانواده‌های نیازمند را به دلیل کمبود بودجه کاهش داده است.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، نزدیک به ۲.۸ میلیون نفر در افغانستان در سطح اضطراری ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت. در حال حاضر ۳.۲ میلیون نفر در سراسر کشور از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند.

این نهاد همچنین خاطرنشان کرد: در ماه گذشته ۳۶۷ هزار زن و کودک با مواد غذایی مغذی برای پیشگیری یا درمان سوءتغذیه حمایت شدند.

هیساو وی لی، رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان نیز اعلام کرد این سازمان پس از اکتبر امسال منابع لازم برای کمک‌های غذایی به مردم افغانستان را ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1362257

مهمترین اخبار ایران و جهان: