نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 15:47

روسیه در قدس اشغالی نمایندگی دیپلماتیک دایر می‌کند

سفارت روسیه در رژیم صهیونیستی از قصد این کشور برای دایر کردن نمایندگی دیپلماتیک در قدس اشغالی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سفارت روسیه در تل آویو امروز (جمعه) خبر داد که پس از توافق با شهرداری قدس اشغالی بر سر مالکیت یک قطعه زمین، تصمیم دارد در این شهر نمایندگی دیپلماتیک دایر کند.

به نوشته وبگاه خبری عرب ۴۸، روسیه از دهها سال پیش مالکیت چند ساختمان و یک قطعه زمین از جمله یک کلیسا در قدس اشغالی را از آن خود می‌داند و در این سال‌ها تلاش زیادی برای تصاحب آن‌ها انجام داده است.

سفارت روسیه در تل آویو امروز جمعه اعلام کرد که در خصوص تعیین حدود و ثغور یک قطعه زمین در قدس غربی که متعلق به روسیه است، با شهرداری قدس اشغالی به تفاهم رسیده و ایجاد نمایندگی رسمی دیپلماتیک روسیه در قدس اشغالی نیز جزوی از این تفاهم به شمار می‌رود.

الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز گفت: «افتتاح یک شعبه از سفارت روسیه در اورشلیم یک دستاورد سیاسی و موجب ارتقای جایگاه این شهر است».

او همچنین گفت که مذاکرات میان دولت روسیه و شهرداری قدس اشغالی در خصوص مالکیت یک قطعه زمین تحت نظر وزارت خارجه اسرائیل انجام شده است.

این قطعه زمین در تقاطع خیابان «شاه جرج پنجم» و «معلوت» در بخش غربی قدس اشغالی قرار دارد و سفارت روسیه در تل آویو گفته که این زمین قرار است برای ساخت نمایندگی دیپلماتیک مورد استفاده قرار گیرد.

در بخشی از بیانیه سفارت روسیه آمده است: «تأسیس این نمایندگی کاملاً در خدمت تقویت روابط دوستانه روسیه و اسرائیل است و همچنین تعارضی با سیاست تغییر ناپذیر روسیه برای حل و فصل عادلانه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ندارد».

به گفته دولت مسکو، این زمین در سال ۱۸۸۵ از سوی «الکساندر یاکوفلیف» مسئول کنسولگری امپراتوری روسیه در بیت‌المقدس خریداری شد و در سال ۱۸۹۵ نیز سند آن صادر شد.

اما روسیه و رژیم اسرائیل بر سر ساختمان‌ها و زمین‌های دیگری نیز در قدس اشغالی اختلاف دارند و سال‌هاست که مذاکرات در این خصوص جریان دارد که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها کلیسای «الکساندر نوسکی» است.


کلیسای الکساندر نوسکی

 

دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، در اسفند ۱۴۰۰ در حکمی ثبت قطعه‌ زمینی در قدس را که کلیسای تحت مالکیت دولت روسیه به نام «الکساندر نوسکی» بر روی آن بنا شده، لغو کرد؛ این کلسیا برای روسیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین عبادتگاه‌های کلیسای ارتدوکس روسیه در جهان به شمار می‌آید. کلسیای مذکور در اواخر قرن نوزدهم میلادی بنا شده و به همراه زمین در اسناد حکومت عثمانی به نام «امپراتوری روسیه» به ثبت رسیده است.

مقامات روسیه بارها گفته‌اند که حل و فصل این موضوع تأثیر زیادی بر مسیر روابط میان مسکو و تل آویو دارد.

وبسایت خبری عرب ۴۸ در گزارش خود نوشت که روسیه قصد دارد با دایر کردن دفتر دیپلماتیک در قدس غربی، مسیر اثبات مالکیت خود بر زمین‌ها و ساختمان‌های مورد اختلاف را هموار کرده و از اسرائیل امیتاز بگیرد.

ساخت دفتر دیپلماتیک روسیه در قدس اشغالی در حالی است که مسکو در اردیبهشت ۱۳۹۷ و پس از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس، این اقدام دولت وقت آمریکا را غیر سازنده و موجب تنش‌‌آفرینی بیشتر دانسته بود.

پایان پیام /م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1288757

مهمترین اخبار ایران و جهان: