نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 07:07

افتتاح نخستین قرارگاه اجتماعی زندان کشور در استان قزوین

رییس کل دادگستری استان قزوین از افتتاح قرارگاه اجتماعی زندان برای نخستین بار در کشور در ساختمان دادگستری کل این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، برای نخستین بار در کشور، قرارگاه اجتماعی زندان در ساختمان دادگستری کل استان قزوین افتتاح شد.

علی شعبانی رییس کل دادگستری استان قزوین در مراسم این قرارگاه اظهار کرد: همزمان با سومین روز از هفته قوه قضائیه در یک اقدام تحولی و به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی، قرارگاه اجتماعی زندان در استان قزوین راه اندازی شد.

وی ادامه داد: این قرارگاه با هدف جذب خیرین و فعالان اجتماعی استان و استفاده از توانمندی آنان برای حمایت از زندانیان و خانواده آنان در حوزه های آزادسازی زندانیان، مسکن، درمان و امرار معاش راه اندازی شده و در قالب چهار کارگروه بازاجتماعی کردن زندانیان، کارگروه حمایت از خانواده زندانیان، کارگروه کاهش جمعیت کیفری و کارگروه اشتغال و حرفه آموزی مطابق با اهداف سند تحول قضائی تشکیل گردیده است.

ریس کل دادگستری کل استان قزوین اضافه کرد:  دادستان‌های حوزه‌های قضایی، رؤسای زندان‌های استان و کانون اصلاح و تربیت از اعضای این کارگروه ها می باشند.

شعبانی افزود: تعدادی از دستگاه های اجرایی در زمینه حمایت از زندانیان و خانواده آنها تکالیف قانونی بر عهده دارند و برخی از دستگاه ها و سازمان ها نیز باید در راستای اجرای سیاست های اجتماعی خود با این کارگروه همکاری کنند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با ایجاد این قرارگاه گامی مؤثر و کارآمد در جهت کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی در سایه گسترش امنیت عمومی در جامعه برداشته شود.

گفتنی است شناسایی نهادها اعم از مردمی و خیرین، اصلاح و بازاجتماعی شدن محکومان و زندانیان، احصاء راهکارهای اجرایی موثر و ابلاغ و معرفی محکومان جهت توانمند سازی آنان، احصای نهادهای مسئول اعم از دولتی و مردمی در حوزه حمایت از خانواده زندانیان، شناسایی خانواده‌های مورد نیاز حمایت، اجرای راهکارهای حمایت از خانواده زندانیان، برگزاری کارگاه‌های طرح امید و ایجاد کلینیک‌های حقوقی، شناسایی کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که امکان اشتغال زندانیان را دارند، انعقاد تفاهم نامه با بنگاه‌ها و کارگاه‌های شناسایی شده به منظور اشتغال زندانیان، تعیین ساز و کار آموزش زندانیان و حرفه آموزی با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای و نظارت بر اجرای آن، تشکیل کمیته تخصصی بادعوت از نهادهای مسئول جهت هماهنگی، شناسایی و احصای راهکارهای حمایت از خانواده زندانیان و ارتقاء آگاهی‌های عمومی و تکالیف وظایف دستگاه‌ها از اهداف تشکیل این قرارگاه می باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1306857

مهمترین اخبار ایران و جهان: