نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 12:33

قادری تشریح کرد؛ ایرادات شورای نگهبان به تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران

طراح طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس ضمن تشریح ایرادات شورای نگهبان، ابراز امیدواری کرد که با توجه به قابل رفع بودن این ایرادات، انتخابات آتی مجلس در تهران با سازوکار تناسبی برگزار شود.

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس و طراح طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با تشریح برخی اصلاحات در قانون انتخابات مجلس، گفت: نمایندگان در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات برای اولین بار به تناسبی شدن انتخابات در شهر تهران رای مثبت دادند که این موضوع در صورت اجرا می تواند تحول قابل توجهی در حوزه مشارکت و تغییر سبک انتخابات بویژه در شهرهای بزرگ ایجاد کند.

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات، افزود: شورای نگهبان به تناسبی شدن انتخابات در تهران چند ایراد جزئی گرفته است. یکی اینکه ما گفته بودیم دستورالعمل یا ساختار شکل گیری ائتلاف ها و فهرست ها توسط وزارت کشور تامین شود که شورای نگهبان با این استدلال که قانون گذاری را نمی توان واگذار کرد، به این مصوبه ایراد گرفته است. البته ما در اصلاحاتی که بر روی طرح انجام خواهیم داد طوری عمل می کنیم که دیگر نیازی به ورود وزارت کشور در این حوزه نباشد. 

طراح طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: ایراد دیگر شورای نگهبان در ارتباط با مشخص کردن حدنصاب برای تعداد آرای کاندیداهای منفرد و فهرستی بود که از نظر شورای نگهبان دارای ابهام بود.

قادری ادامه داد: همچنین اعضای شورا درباره تکلیف نامزدهایی که به دور دوم می روند سوالاتی را مطرح کرده اند که ما برای این سوالات پاسخ هایی را در نظر گرفته ایم از جمله اینکه انتخابات تناسبی اساسا دور دوم ندارد و در یک مرحله تعیین تکلیف خواهد شد. البتها برخی ابهامات درباره تعیین حدنصاب آرای هر فهرست انتخاباتی همچنان به قوت خود باقی است که با توضیحاتی که آماده کرده ایم پیش بینی ما این است که ابهامات ایجاد شده برای شورای نگهبان و هیئت نظارت مجمع تشخیص مرتفع خواهد شد. 

نماینده شیراز در مجلس ابراز امیدواریم کرد که با توجه به رویکرد مثبتی که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص نسبت به تناسبی شدن انتخابات  ایجاد شده، مصوبه اخیر مجلس در انتخابات آتی در تهران که در اسفند سال جاری برگزار  می شود، اعمال شود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1284613

مهمترین اخبار ایران و جهان: