نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 11:34

آغاز به‌کار جشنواره ملی «زرشک» در خراسان‌جنوبی

جشنواره ملی «زرشک» با حضور کشاورزان، تولید کنندگان و مسؤولان در شهرستان قاینات خراسان‌جنوبی آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قاین، محمد محمدی، فرماندار قاین صبح امروز در آیین آغاز به‌کار جشنواره ملی «زرشک» در قاینات با حضور مسؤولان اظهار داشت: برگزاری جشنواره و آیین شکرگزاری زرشک در پایتخت طلا و یاقوت سرخ فرصت بسیار مغتنمی است که سه کارکرد مهم برای استان و شهرستان دارد.

وی عنوان کرد: کارد اول برگزاری جشنواره، ارتقای کیفی و کمی تولید محصول زرشک و زعفران، کارکرد دوم نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در ابعاد مختلف و کارد سوم آن نیز ظرفیت‌سازی برای تولید و فرآوری صادرات و همچنین ایجاد اشتغال در سطح شهرستان است و برای اینکه این کارکردها نمایان شود مستلزم آن است که مسؤولان و سیاست‌گذاران و تجار و ... شناخت و معرفت درستی نسبت به خراسان جنوبی و محصول زرشک و زعفران داشته باشند.

فرماندار قاین ادامه داد: باید زمینه برقراری تعامل محیط اقتصادی و اجتماعی این منطقه را با دیگر نقاط برقرار کنند تا بهتر سشناخته شود و ترازها و شاخص‌های را برای تحول و حرکت در مسیر درست مشخص کنند تا کشاورزان بتوانند خود را به آن تراز برسانند.

محمدی سطح زیر کشت زرشک در قاینات را ۷ هزار و ۲۲۰ هکتار با پیش‌بینی برداشت ۳۷ تن زرشک تر اعلام و اظهار کرد: تعداد بهره‌برداران حوزه زرشک در این شهرستان ۱۴ هزار و ۵۰۰ خانوار هستند که ۲ هزار نفر به طور غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند و بیش از ۸۵ درصد زرشک قاینات در بارگاه‌ها خشک می‌شود که بسیاری از آنها به شکل سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه زعفران نیز میزان تولید آن در شهرستان، ۲۸ تن است که به علت شرایط اقلیمی و شیوه برداشت با کیفیت‌ترین زعفران جهان است، در زرشک نیز مقام اول را داریم و ۲۰ درصد منابع آبی خراسان جنوبی مربوط به شهرستان قاینات است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546113

مهمترین اخبار ایران و جهان: