نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 00:05

بحث پیوستن سوئد به ناتو در پارلمان ترکیه از سر گرفته شد

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه مذاکرات در مورد درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را در حالی از سر گرفت که فروش جت‌های «اف-»16 آمریکا به آنکارا در گروی این تصمیم گیری است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، چند روز پس از آن که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پذیرش سوئد در ائتلاف ناتو را با موافقت آمریکا با درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف -۱۶ » مرتبط دانست، کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه آماده شد تا مذاکرات در مورد درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را از سر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه بحث عضویت سوئد در ناتو را ماه گذشته آغاز کرده بود. با این حال، این نشست پس از آن که قانونگذاران حزب حاکم اردوغان پیشنهادی برای تعویق ارائه کردند به تعویق افتاد.

ترکیه سوئد را متهم می‌کند که نگرانی‌های امنیتی آنکارا از جمله مبارزه با شبه‌نظامیان کرد و سایر گروه‌هایی را که آنکارا آنها را تهدید امنیتی می‌داند، جدی نمی‌گیرد.

رئیس جمهور ترکیه گفته که  کانادا و سایر متحدان ناتو باید تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده بر آنکارا را لغو کنند.

کاخ سفید از درخواست فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه حمایت کرده است، اما کنگره  به شدت با این موضوع مخالف است.

فنلاند در آوریل به ائتلاف نظامی غرب ملحق و سی و یکمین عضو ناتو شد.

یک روزنامه ترکیه‌ای به نقل یک منبع ارشد در کاخ سفید نوشت که آمریکا منتظر تصویب پروتکل عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه است تا سپس شروع به برداشتن گام‌هایی برای فروش اف-۱۶ به آنکارا کند.

روزنامه «حریت» به نقل از یک منبع ارشد در کاخ سفید نوشت که آمریکا منتظر تصویب پروتکل عضویت سوئد در ناتو توسط پارلمان ترکیه است تا سپس شروع به برداشتن گام‌هایی برای فروش اف-۱۶ به آنکارا کند.

در این گزارش آمده است که یکی از گزینه‌های مورد نظر این است که وزارت خارجه آمریکا در همان روزی که پارلمان ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کند، درباره فروش این جنگنده‌ها به کنگره این کشور اطلاعیه رسمی بفرستد

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1617213

مهمترین اخبار ایران و جهان: