نیوز سیتی!
29 آبان 1402 - 11:53

روایتی از جلسات دانشجویی شورای ائتلاف با نمایندگان مجلس

اولین جلسه از سلسله نشست‌های دانشجویی شورای ائتلاف (طلوع) با حضور سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به همت کمیته دانشجویی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی فارس، سلسله نشست های دانشجویی شورای ائتلاف (طلوع) با حضور نمایندگان مجلس آغاز شد.

محمد غلامیان مسئول کمیته دانشجویی شورای ائتلاف با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی برای جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با نمایندگان گفت: موضوع تبیین موضوعات روز کشور با حضور نمایندگان از اولین اولویت‌های ما برای تشکیل این جلسات است.

غلامیان درباره شیوه برگزاری این جلسات نیز گفت: ما هر هفته در کمیته دانشجویی شورای ائتلاف میزبان دو نفر از نمایندگان مجلس شورای هستیم و این بزرگواران در این جلسات به سوالات دانشجویانی که در جلسه حضور دارند، پاسخ می‌دهند؛ نکته حائز اهمیت این است که این افراد چکیده ای از دانشجویان تشکل های دانشجویی تهران بزرگ هستند.

اولین جلسه از این سلسله نشست‌ها با حضور سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دهنوی به ارائه گزارشی در رابطه با انگیزه ورود مجلس به موضوع سربازی پرداخت و گفت: قبل از ورود به مجلس، طبق بررسی های به عمل آمده حدود 3 میلیون مشمول غایب، 500 هزار نفر سرباز و 4 میلیون نفر در آستانه سربازی بودند که این افراد به اتفاق خانواده ها و وابستگان حدود 50 درصد جامعه را تشکیل داده اند. از این رو مساله سربازی طیف گسترده ای از مردم را شامل می‌شد و اصلاح آن ضروری بود.

همچنین وی با اشاره به عدم بهره مندی مشمولین غایب از بسیاری از خدمات اجتماعی تاکید کرد: حدود 3 میلیون نفر مشمول غایب در کشور حضور داشتند که علی رغم اینکه از خدمات اجتماعی مثل وام ازدواج و اشتغال... محروم بودند، اما باز هم حاضر به گذراندن خدمت سربازی نبودند، که این اتفاق پیامد خوبی را برای جامعه نداشت.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان در رابطه با تلاش برای اصلاح رویکرد قانون سربازی گفت: اولین رویکرد، تعطیلی کلی سربازی بود که موافق نبودیم و دستگاه متولی هم نمی پذیرفت. رویکرد بعدی اصلاح تدریجی بود که در پیش گرفته شد. به عنوان نمونه میانگین حقوق سرباز در سال 1399 معادل 250 هزار تومان در ماه بود که این آمار تاکنون حدود 4 میلیون تومان، یعنی چیزی حدود 12 الی 14 برابر شده است. این اصلاح حقوق موجب شد در سال 1399 طبق آمار ستاد کل برای اولین بار شیب اعزام به سربازی مثبت شود و حداقل 10 درصد جذب سرباز داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در گام دوم اصلاحی و در راستای سیاست های کلی نظام مبنی بر حمایت از ازدواج و فرزندآوری با تصویب یک طرح دو فوریتی بانک مرکزی و سایر دستگاه ها را مکلف کردیم که به مشمولین غایب هم وام ازدواج پرداخت نمایند.

 

 یکی از سولات دانشجوبان در این برنامه در رابطه با سربازی ناپیوسته بود که دهنوی اینگونه پاسخ داد : مورد دیگری که اینجا برای اولین بار مطرح می‌کنم، طرح سربازی ناپیوسته است. این طرح به این معنی است که سربازانی که در یگان های عملیاتی خدمت نمی‌کنند، سربازی خود را به صورت ناپیوسته اما منظم طی کنند. به عنوان مثال 2 سال خدمت سربازی را در طول 5 سال بگذرانند. همچنین سربازان عملیاتی مدت بیشتری را آموزش ببینند و مدت خدمت خود را به صورت پیوسته اما با حقوق کامل سپری کنند و در انتها در اولویت جذب و استخدام قرار گیرند. 

لازم به ذکر است جلسه دوم از این نشست ها با حضور مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس  با موضوع بررسی عملکرد مجلس در حوزه انرژی برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1578513

مهمترین اخبار ایران و جهان: