نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 14:14

حیاط دولت| از ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای تا عدم فعالیت هنرپیشه‌هایی که قانون را رعایت نمی‌کنند

اعضای کابینه دولت سیزدهم در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس،‌ اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه (3 آبان) هیات وزیران با حضور در در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

تشریح برنامه‌های وزارت نفت در اجلاس نخست‌وزیران پیمان شانگهای

جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به حضور در اجلاس نخست‌وزیران پیمان شانگهای، صادرات محصولات پتروشیمی، توسعه میادین نفتی و گازی، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و ترانزیت گاز را مهمترین محورهای برنامه‌های خود در این سفر اعلام کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز با معاون اول رئیس‌جمهوری برای حضور در اجلاس نخست‌وزیران پیمان شانگهای به قرقیزستان سفر می‌کنیم. مهمترین موضوع امنیت انرژی، ترانزیت انرژی و کریدور شمال جنوب است. خطوط انتقال گاز از روسیه به قزاقستان، ازبکستان و حتی ترکمنستان دایر است و یکی از محورهای گفت‌وگوها در سفر همین است.

وی افزود: موضوع تأمین محصولات پتروشیمی و کالاهای مورد نیاز کشورهای عضو پیمان هم در دستور کار قرار دارد. هم بزرگترین دارندگان ذخایر گازی و نفتی از جمله ایران و روسیه عضو این پیمان هستند و هم بزرگترین مصرف‌کنندگان آن، از جمله هند که این فرصت خوبی است تا خط ترانزیت انرژی یا خطوط انتقال گاز و صدور خدمات فنی مهندسی را دنبال کنیم. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

وزیر ارشاد: هنرپیشه‌هایی که قانون را رعایت نمی‌کنند امکان فعالیت ندارند

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران گفت: درباره ممنوع‌الکار شدن بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم و من چندین بار اعلام کردم که کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان پذیر نیست. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

دهقان: کشورهای اسلامی بودجه رسیدگی به شکایت فلسطینیان را تامین کنند

محمد دهقان که مسئولیت معاونت حقوقی رئیس جمهور را بر عهده دارد، در مورد تامین بودجه رسیدگی به شکایت فلسطینیان تصریح کرد: رییس دادگاه بین‌المللی درباره عدم رسیدگی به شکایت فلسطینیان از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که برای این کار بودجه نداریم.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: از کشورهای اسلامی می‌خواهیم بودجه مربوطه را تامین کنند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

ضرغامی: باید افراد کشورهای دیگر به ایران بیایند تا تبلیغات ایران‌هراسی خنثی شود

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد ظرفیت های گردشگری برای مقابله با ایران هراسی گفت: ضرورت گردشگری علی‌رغم مشکلات این است که باید افراد کشورهای دیگر به ایران بیایند تا تبلیغات ایران‌هراسی خنثی شود. کشور منسجم و همراه است و توجیه لازم در این زمینه صورت گرفته است تا مردم دنیا بیایند و بروند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

توضیحات رئیس صداوسیما درخصوص حق پخش مسابقات ورزشی

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز با حضور در میان خبرنگاران در مورد حق پخش مسابقات ورزشی گفت: ما با موافقت وزارت ورزش و جوانان پیشنهادی را درخصوص حق پخش به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه کردیم. مصوبه اولیه کمیسیون تلفیق هم بود. اما، مجدداً در فرآیند بررسی به کمیسیون تلفیق بازگشت.

وی افزود: آنچه در صحن مطرح شد پیشنهاد مشترک ما و وزارت ورزش نبود، پیشنهاد ما این بود که همانگونه که برای پخش برنامه‌های ورزشی خارجی دولت محترم حق پخش را به صدا و سیما پرداخت کرده و صدا و سیما به طور رایگان آن را پخش می‌کند، عیناً برای برنامه‌ها و مسابقات ورزشی داخلی نیز همین اتفاق رخ بدهد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

بذرپاش: تا پایان سال یک میلیون قطعه زمین واگذار می‌شود

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز که  عازم سفر قرقیزستان بود در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر این امروز در هیئت دولت مصوبه وام ارزان برای بهسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر تصویب شد و میزان وام از 200 میلیون به 350 میلیون تومان افزایش یافت و تعداد این تسهیلات نیز از 200 هزار فقره به 350 هزار فقره افزایش یافت.

وی افزود: هم‌چنین تا پایان سال 500 هزار فقره زمین روستایی به مردم تقدیم میکنیم و 500 هزار قطعه زمین در شهرها تقدیم خواهد شد‌. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

اسلامی: ساخت نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی کارون آغاز شده است

ساخت نیروگاه اتمی از جمله دیگر مواردی بود که به عنوان سوژه امروز حیاط دولت مطرح شد؛ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز که میان خبرنگارن حاضر شده بود در واکنش به سوالی در این مورد گفت: کار ساخت نیروگاه کارون آغاز شده و قراردادهای ساخت داخلی تجهیزات‌ منعقد شده است. این نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی هسته ای است که باید برای فعالیت‌های پیش نیاز آن، آب و برق آن جا را تامین می‌کردیم و ساخت یک نیروگاه ۲۴ مگاواتی سی اچ پی و آب شیرین کن را انجام می‌دادیم که در دست اجرا قرار دارد. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

سلاجقه: احیای جزیره آشوراده توسط شورای عالی محیط زیست در حال انجام است

چندی است که احیای جزیره آشوراده تبدیل به دغدغه دوستدران محیط زیست شده است، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سوالی که در این مورد مطرح شده بود با بیان اینکه کار احیای جزیره آشوراده توسط شورای عالی که برای آن در نظر گرفته شده در حال انجام کار است و طرح جامع آن توسط صندوق ملی محیط زیست انجام شده است، گفت: صندوق ملی محیط زیست اگر وسط کار باشد، اقدامات براساس ضوابط محیط زیستی پیش می‌رود. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

منظور: بیش‌برآورد درآمدهای نفتی به ناترازی بودجه منجر شده است

 ناترازی بودجه از دیگر موضوعات جذاب برای خبرنگاران در حیاط دولت امروز بود؛ داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این مورد توضیحاتی ارائه داد و تصریح کرد: ما در بودجه به لحاظ آنچه مصوب شده کسری نداریم، اما منابعی که در بودجه تصویب شده تماماً تحقق پیدا نکرده است و تا پایان سال هم پیش‌بینی می‌کنیم که برخی منابع ما تحقق پیدا نمی‌کند. از جمله اینکه ما در ارتباط با منابع نفتی پیش‌بینی در قانون بودجه این بوده که قیمت نفت ۸۵ دلار فرض شده که در بسیاری از ماه‌های سال عملاً رخ نداده است‌.

وی افزود: میزان صادرات هم بالاتر از ظرفیت قابل‌تحقق، پیش‌بینی شده است. بنابراین ما در موضوع درآمد نفتی شاهد عدم تحقق نسبت به آنچه در قانون پیش‌بینی شده، هستیم. وزارت نفت تمام ظرفیت صادراتی خود را به کار گرفته است که نسبت به سال گذشته جهش قابل‌توجهی دارد اما بیش‌برآورد در درآمدهای نفتی باعث شده ما عملاً در بودجه قدری ناتراز شویم. تلاش می‌کنیم با ابزارهایی مثل تخصیص این ناترازی را مدیریت کنیم. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

وزیر کشور: مهاجرین غیرقانونی باید کشور را ترک کنند

احمد وحیدی وزیر کشور نیز در حاشیه نشست هیات دولت با بیان این‌که «مهاجرین غیرقانونی باید کشور را ترک کنند» گفت: باید سازوکار قوی‌تری پیش‌بینی کنیم تا با افرادی که بازگردانده می‌شوند و دوباره برمی‌گردند، برخورد شود.

 وحیدی با تاکید بر این‌که «نباید افغانستان‌ستیزی در ایران رخ دهد» گفت: در بین آن‌ها هم متخلفانی وجود دارد که در زندان هستند. ارتباط موضوع مهاجرین و آب در مورد طالبان خیلی جدی نیست. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

 

صنایع بزرگ و انرژی‌بر موظف شدند نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر ایجاد کنند

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تصویب آیین نامه اجرایی توسعه صنعت برق شرایطی را برای صنایع بزرگ و انرژی‌بر فراهم کردیم تا در احداث نیروگاه های حرارتی مشارکت داشته باشند.این صنایع موظف شدند تا ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر ایجاد کنند. مشوق‌ها و توجیه اقتصادی لازم برای ساخت این نیروگاه‌ها پیش‌بینی شده است. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1550157

مهمترین اخبار ایران و جهان: