نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 17:50

استولتنبرگ: از ارائه پروتکل الحاق سوئد به ناتو توسط اردوغان استقبال می‌کنم

دبیرکل ناتو روز سه شنبه از اقدام رئیس جمهور ترکیه در ارسال پروتکل الحاق سوئد به پارلمان این کشور برای پیوستن به ائتلاف ناتو استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیرکل ناتو روز سه شنبه از ارائه پروتکل الحاق سوئد به پارلمان ترکیه برای پیوستن به ائتلاف ناتو توسط «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه استقبال کرد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت:«من از امضای پروتکل الحاق سوئد توسط رئیس جمهور  ترکیه و ارائه آن به پارلمان استقبال می‌کنم.»

بر اساس اعلام دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه پروتکلی را برای پذیرش سوئد در ناتو به پارلمان  این کشور ارائه کرده است.

دبیر کل ناتو ادامه داد: «مشتاقانه منتظر تایید سریع  این مسئله هستم و به زودی از سوئد به عنوان یک متحد کامل ناتو استقبال می‌کنم. همانطور که در دیدار اخیر خود با اردوغان اشاره کردم، این پیشرفت کل ائتلاف را قوی تر و امن تر خواهد کرد.»

استولتنبرگ قرار است دوشنبه آتی به سوئد سفر و با «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد دیدار کند.

نخست وزیر سوئد نیز از اعلام ترکیه استقبال کرد. فنلاند و سوئد بلافاصله پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

ترکیه قبلا عضویت فنلاند در ناتو را تایید کرده، اما گفته بود که منتظر است سوئد به یادداشت سه جانبه‌ای که در ژوئن ۲۰۲۲ در «مادرید» برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی آنکارا امضا شد، پایبند باشد.

ترکیه یکی از دلایل اصلی مخالفت خود را پناه دادن سوئد به اعضای گروهک «پ.ک.ک» عنوان کرده بود. سوئد اخیرا قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی تصویب کرد که به گفته استکهلم، این قانون به معنای اجرای تعهدات توافقنامه با ترکیه است.

اخیراً منابع مطلع گفته بودند به‌دلیل نبود نشانه‌ای از موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» و تجهیزات آن به ترکیه، آنکارا هم قصد دارد تصویب درخواست عضویت سوئد در ناتو را به تعویق بیندازد. با این حال پیش‌تر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ارتباط فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را رد کرده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549157

مهمترین اخبار ایران و جهان: