نیوز سیتی!
23 آذر 1402 - 12:22

رفع تصرف 2182 هکتار از اراضی ملی استان خوزستان

رئیس کل دادگستری خوزستان از رفع تصرف از 2182 هکتار از اراضی ملی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان امروز در آخرین جلسه شورای حفاظت و صیانت از حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و دولتی، اظهار کرد: جلوگیری از زمین‌خواری، تعدی و تجاوز به عرصه‌های ملی و دولتی از طرق پیشگیرانه و برخورد و مقابله با زمین‌خواران حاصل می‌شود. بنابراین توجه و تمرکز بر جنبه‌های کنشی و واکنشی، هر دو مهم بوده و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اقدامات و تدابیر پیشگیرانه، صیانت و حفاظت از عرصه‌های ملی و دولتی به عهده نهادهای متولی است و رسیدگی و برخورد بازدارنده با متصرفین و متجاوزین به اراضی ملی و دولتی از سوی مقامات قضایی و شعب ویژه رسیدگی‌کننده خواهد بود.

رئیس کل دادگستری خوزستان بیان کرد: در این راستا از ابتدای سال جاری 2182 هکتار از اراضی در حوزه منابع طبیعی شامل 14 هکتار جنگل و ۲۱۶۸ هکتار مرتع، رفع تصرف شد که با اتخاذ تدابیر و راهبردهای موثر، میزان تجاوز و تصرف غیرقانونی اراضی ملی و دولتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 14 درصد کاهش یافته است. همچنین 640 هکتار از این اراضی رفع تصرف شده، تحت نظارت محیط زیست و کمتر از یک هکتار از آن مربوط به اداره راه‌ و شهرسازی استان است.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر جلسات شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان و پیگیری اقدامات به‌‌موقع مدیران قضایی و دادستان‌های حوزه‌های قضایی در این زمینه، گفت: اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای گامی در جهت جلوگیری از دست‌اندازی مجرمان نسبت به تصاحب و تصرف غیرقانونی اراضی ملی است.

وی همچنین با اشاره به آمار عملکرد جهاد کشاورزی در خصوص برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، عنوان کرد: در 9 ماهه سال جاری بیش از 40 هکتار از اراضی کشاورزی که تغییر کاربری یافته بود، با اجرای ماده 3 و تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی با قلع و قمع مستحدثات به وضع سابق بازگشت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1604657

مهمترین اخبار ایران و جهان: